Například velká konkurence v silniční dopravě zřejmě dopravcům nedovolí promítnout daň do cen v plné výši; jiná situace je ale na dráze.

Návrh na zvýšení nižší sazby DPH dnes oznámila vláda. S největší pravděpodobností to na dopravu bude mít dost velký dopad, řekl ředitel analytické společnosti Cyrrus Jan Procházka. Podle něj však velká část autobusových dopravců bude muset daňové navýšení zahrnout do svých ziskových marží. Podle Procházky se tak dají očekávat protesty dopravců proti zvýšení daně.

S Procházkou souhlasí i ředitel autobusové firmy Bohemia Express Milan Tuháček. "Žádná velká rezerva tam není, takže se to může projevit v ceně jízdenek," sdělil. Podle něj marže dopravců nedává žádný velký prostor pro zahrnutí vyšší DPH. "Ve spoustě případů marži srazilo mýto," připomněl Tuháček, podle něhož bude velmi záležet na konkurenci dopravců v příslušném regionu.

Naopak na železnici, kde České dráhy v osobní přepravě nemají konkurenci, by se mohlo zvýšení DPH podle Procházky projevit v plné výši. "V případě, že by se upravovala sazba DPH, musely by odpovídajícím způsobem upravit konečný tarif také České dráhy," potvrdil mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Doplnil, že tarif jízdného dráhy kalkulují z nákladů a výnosů bez započtení daně. Tu zahrnují až do konečné ceny jízdenek v plné výši.

Naopak ceny letenek se zřejmě výrazně nezmění. "Zde je tak vysoká konkurence, že se toto stát nemůže," uvedl Procházka. U leteckých dopravců hraje údajně větší roli než DPH cena paliv nebo připravované poplatky za znečištění ovzduší. sin jw