Měsíčně založí v brněnské přepravní společnosti Best Transport desítky přepravních listů od svých řidičů. Stohy takzvaných camráků zde zabírají několik skříní. Přitom v době digitalizace by to šlo mnohem jednodušeji. Ale zatímco například banky či obchody postupně od papírových dokumentů upouštějí, dopravci se jich ne a ne zbavit. „Přitom v elektronické podobě se už camrák u nás v republice dá využívat asi dva roky. Ale neznám žádnou dopravní společnost, která by to využívala,“ řekl Deníku odpovědný vedoucí brněnské firmy Rostislav Nosál.

Jeden list papíru přitom v nákupní ceně vyjde asi na tři koruny. „Průměrně má náš jeden řidič na týden patnáct kusů těchto dokumentů. Za měsíc to je u našich všech řidičů gigantický stoh,“ popsal Nosál a dodal, že ne vině malé digitalizace nejsou jen samotní přepravci, ale i firmy, které si přepravu zadávají. „Stále se papírů nechtějí zbavit. Například u nás je podíl mezi našimi camráky a přepravními listy od firem padesát na padesát,“ doplnil Nosál.

Jeho slova potvrdil i vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Jan Medveď. „Digitalizaci v České republice využívají jen jednotky dopravců. Vše je závislé na dohodě mezi dopravcem a přepravcem, kdy je mnohdy velmi těžké přemluvit velké hráče na zákaznickém trhu, aby implementovali elektronické nákladní listy,“ konstatoval Medveď.

Šoférům a firmám, které přes hranice převážejí zboží zatížené spotřební daní, tedy pivo, víno, líh, minerální oleje či tabák, má od poloviny února pomoci digitální novinka v podobě elektronizace dokladů.

Opatření, jehož cílem je důslednější ochrana životního prostředí, pro ně není povinné, ale funguje na dobrovolné bázi. „Od 13. února již přepravní doklady nemusejí tisknout a dopravce je nemusí mít fyzicky u sebe. V celé Evropské unii totiž došlo k elektronizaci sledování těchto doprav systémem EMCS (elektronický systém pro evidenci a sledování doprav vybraných výrobků),“ uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Prudičová.

V praxi tak dopravci odpadá povinnost dopravovat spolu se zásilkou také papírový zjednodušený průvodní doklad. Pro případnou kontrolu celními úřady bude postačovat předložení jedinečného identifikátoru průvodního dokladu pro dopravu.

Banky i obchody digitalizují

Zatímco u českých dopravců je digitalizace zřejmě ještě hudbou budoucnosti, jiné sektory se jí nebrání. „Devadesát procent našich klientů preferuje zelenou variantu, tedy bezpapírovou informaci o zůstatku na účtu,“ uvedl nedávno mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek. Tento bankovní dům také minimalizuje i další papírování, kdy díky digitálnímu přístupu klientů k informacím ušetří statisíce tun papírů ročně.

Bez papíru to jde i u finančních domů AirBank a Zonky. „Naše pobočky jsou od začátku bezpapírové. Klienti smlouvy podepisují elektronicky, smlouvy jim nahráváme do jejich online bankovnictví a nemusí se nic tisknout a ručně podepisovat. Na našich pobočkách nenajdete ani reklamní letáky,“ informovala mluvčí obou bank Jana Pokorná. Česká spořitelna v loňském roce motivací svých klientů u bankomatů ušetřila o 17 procent více papíru oproti roku 2020.

Z papíru přímo do mobilu zamířil i nábytkářský gigant IKEA. „Elektronickou účtenku upřednostní před papírovou zhruba každý šestý zákazník na samoobslužných pokladnách, na klasických pokladnách pak zhruba každý dvacátý,“ přiblížil mluvčí švédského řetězce Petr Šašek. IKEA se také před čtyřmi lety rozloučila se svým tištěným katalogem. Ten je nyní už také pouze v elektronické podobě.