Bouřlivá diskuse o kontroverzní směrnici se prozatím uklidnila. Čeští speditéři nicméně nemají vyhráno. Kompromisní dohoda má totiž jen prozatímní charakter. Evropský parlament o ní bude spolu se zástupci členských zemí a Komise ještě tento měsíc jednat. Na stole je rekordních 367 pozměňovacích návrhů.

Europoslankyně Martina Dlabajová (ANO, ALDE) označila trvalé vyjmutí kamionové dopravy ze směrnice za národní prioritu. České spediční firmy podle ní západoevropským dopravcům přímo nekonkurují. Emanuela Šíp z Dopravní sekce Hospodářské komory ČR vidí za německou a francouzskou argumentací obyčejný protekcionismus.

Výstaviště Praha krátce po požáru levého křídla. Ilustrační foto.
Replika křídla Průmyslového paláce by se mohla začít stavět už příští rok

Společnost Česmad Bohemia, která zastřešuje české kamionové přepravce, tvrdí, že její členové už nyní podnikají na hraně rentability. „Marže podnikání v oboru silniční dopravy se v České republice dlouhodobě pohybuje mezi jedním a dvěma procenty. To stačí maximálně na udržení firmy v chodu,“ uvedl Česmad v oficiálním prohlášení.

„Přestože hospodářství zažívá už poměrně dlouhou dobu nebývalý růst, výkony české mezinárodní silniční dopravy nabraly opačný trend,“ upozornil na nezdravý stav tuzemské kamionové dopravy šéf Česmadu Vojtěch Hromíř. Prosazení původního znění směrnice by podle něj vedlo ke krachu domácích speditérů a citelného zvýšení cen přepravovaného zboží.

Prezident Miloš Zeman (vpravo) a předseda čínské společnosti CEFC Jie Ťien-ming (vlevo).
Číňané vyšetřují Zemanova poradce a šéfa CEFC Jie Ťen-minga