Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní odbory kvůli nízkým mzdám vyhlásily stávkovou pohotovost

Praha – Dopravní odboráři vyhlásili stávkovou pohotovost kvůli nízkým platům řidičů autobusů. Pokud se podmínky šoférů řídících linkové autobusy nezlepší, jsou odbory ochotné přijít s ostřejší podobou protestu včetně stávky. Na dnešní tiskové konferenci to řekl předseda Odborového svazu dopravy (OSD) Luboš Pomajbík. Odbory poukázaly na to, krajské zakázky na provoz autobusových linek vyhrávají firmy, které cenu přepravy snižují na úkor mezd řidičů. Protest platí do odvolání.

23.11.2015 2 AKTUALIZOVÁNO 23.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK / František Géla

„Řidič autobusu stráví na pracovišti i více než 300 hodin měsíčně při 72 až 82 korunách hrubého na hodinu," uvedl Pomajbík. Více peněz podle něj dostávají i brigádníci v supermarketu, když vykládají ovoce do regálů v supermarketu. Počet přesčasových hodin, které řidiči slouží mimo jiné i proto, že je šoférů na trhu nedostatek, může s sebou nést zvýšené riziko nehod, doplnil.

Ochotu jednat dnes v tiskovém prohlášení oznámil jihomoravský hejtman a předseda rady Asociace krajů Michal Hašek. Problematiku platů je ochotný řešit ihned poté, co se vrátí z pracovní návštěvy v Číně, kde je součástí delegace vedené premiérem Bohuslavem Sobotkou. „Věřím v dohodu, která pomůže zklidnit v budoucnu situaci naštvaných řidičů. Zároveň musí být obhajitelná vůči daňovým poplatníkům i ministerstvu financi, které kontroluje hospodaření krajů," dodal Hašek. Zároveň uvedl, že si k problému vyžádá rovněž stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který nad veřejnými zakázkami dohlíží.

Na podporu nároků řidičů na stanovení minimální mzdy v krajských výběrových řízeních na provoz autobusových linech jsou odbory ochotné využít všech důraznějších forem protestu. Podle Pomajbíka může jít například o lokální stávku, která by ale mohla přerůst v rozsáhlejší formu protestu. Odbory by podle něj nevyhlašovaly stávkovou pohotovost, pokud by si nebyly jisté, že jsou schopné přistoupit i k těmto důraznějším akcím. Zároveň ale uvedl, že OSD preferuje řešení situace dohodou.

Problémem podle odborů je i skutečnost, že smlouvy na jednotlivá spojení se uzavírají na dobu pěti i deseti let. Cena práce šoférů je tak zafixovaná a není prostor ji v tomto období zvyšovat. Přestože není možné na takto dlouho dobu zafixovat ceny paliv nebo technologií, ceny mezd nyní zafixovat lze, doplnil předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. Výše těchto mezd navíc nestačí, aby se šoféři mohli slušně uživit, dodal.

Jednání tripartity

Problematiku mezd řidičů autobusů ale i nákladních řidičů hodlá ČMKOS otevřít i na prosincovém jednání tripartity, uvedl Středula. K tomuto datu monitorují ochotu řidičů stávkovat i jablonečtí a liberečtí odboráři, kteří vlnu protestů letos na podzim zahájili. „Chceme pracovat s daty a vědět, kolik lidí půjde (stávkovat) z Moravy, kolik z toho a z toho kraje," uvedl k tomu v polovině listopadu předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

Vlnu protestů řidičů zahájila takzvaná jablonecká výzva, kterou chtěli odboráři z Jablonce nad Nisou a Liberce poukázat na nízké platy řidičů autobusů na linkách objednaných krajem. Reflexní vesty na podporu jejich požadavků poté oblékly tisíce šoférů po celé zemi, posledním z řady protestů bylo středeční vystoupení řidičů v linkové dopravě ve Zlínském kraji.

Minimální mzda

Odbory se protesty snaží prosadit vytvoření pracovní skupiny ve spolupráci s kraji a vládou, která by vypracovala jednotnou metodiku, podle níž by pak kraje vypisovaly soutěže na veřejnou autobusovou dopravu. V tendrech by pak mělo být jednou ze zásadních podmínek dodržování minimální mzdy pro řidiče. Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek nedávno podpořil i premiér Bohuslav Sobotka.

Autor: ČTK

23.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

4 5

Řidiči pod vlivem alkoholu či drog ročně zabijí padesátku lidí

Ohořelé lidské tělo našli hasiči poté, co v noci ze středy na čtvrtek uhasili požár chatky v brněnských Bosonohách.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Brně hořela chata, po požáru hasiči našli ohořelé tělo

Strojvedoucí stárnou. V kabinách vlaků loni rekordně přibylo žen

Počet strojvůdců v České republice sice mírně stoupá, v budoucnu ale budou mít železniční dopravci zřejmě problém, kým lokomotivy obsadit. Podle nových údajů Drážního úřadu totiž řada strojvůdců dosáhla důchodového věku a brzy práci opustí.

Autem do Brna? Na motoristy číhají padající kameny

Výlet za nákupem nebo zábavou do Brna se mohl změnit v adrenalinový zážitek, při kterém jde o život. Na silnici mezi Adamovem na Blanensku a Bílovicemi nad Svitavou na Brněnsku padaly o víkendu kameny ze srázu. Cesta už je průjezdná, silničáři budou o řešení problému jednat s majiteli pozemků.

V Česko dostalo azyl osm čínských křesťanů. Vnitro 70 žádostí odmítlo

Ministerstvo vnitra udělilo azyl v České republice osmi čínským křesťanům, dalších 70 žádostí odmítlo. Zbylých 14 Číňanů vzalo již dříve své žádosti zpět a Česko opustilo. Deníku Právu to řekl ministr vnitra Lubomír Metnar (za ANO).

Prověřte své znalosti z matematiky v dnešním testu Deníku

Dostali byste se na střední školu? Zkuste si, jak těžké to mají žáci při přijímacích zkouškách. V dnešním tištěném Deníku najdete druhý z testů, které jsme pro vás připravili. Prověří vaše znalosti matematiky. Příští týden vás pak čeká další test. Kupte si Deník a ověřte znalosti své i znalosti svých dětí. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT