Ukazuje se, že tak jednoduché to ale nebude. „Na této stavbě dálnice se potýkáme s poměrně závažným problémem, který teď technicky řešíme,“ přiznal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Stavbaři předpokládali, že se v trase obchvatu postaveného před zhruba dvaceti lety nepůjde do spodních vrstev vozovky a bude se měnit pouze asfaltové souvrství v tloušťce od 20 do 25 centimetrů. „Ze strany zhotovitele ale přišlo upozornění, že podloží není únosné, jak by podle současných norem mělo být. Doporučuje, aby se vyměnily i hlubší konstrukční vrstvy vozovky,“ dodal Mátl.

Vizualizace plánovaného tunelu homole na dálnici D35
Kromě Litomyšle je vyhráno. Dálnice D35 už má téměř všechna územní povolení

Místo zhruba dvaceti centimetrů tak zřejmě bagry hrábnou podstatně hlouběji. Ve hře je i varianta, že by se měnily vrstvy v hloubce 80 centimetrů až jeden metr. „Musíme se shodnout se zhotovitelem na optimálním řešení, věřím, že ho najdeme během několika týdnů před začátkem stavební sezony,“ popsal Mátl.

Odklad a prodražení stavby

ŘSD stojí před rozhodnutím, zda v případě dálnice u Loun pokračovat podle původního projektu s vědomím, že životnost vozovky by nebyla zřejmě tak dlouhá, nebo kývnout na změnu rozsahu prací. Ať už lokálně nebo po celé délce šestikilometrového úseku.

To by ale znamenalo odklad dokončení dálnice a její prodražení. „Věřím, že by prodražení stavby bylo v řádech desítek milionů korun, do jednoho sta milionu. Kdy se po nové čtyřproudové dálnici u Loun začne jezdit, rozhodne rozsah prací, ale určitě to bude do konce tohoto roku,“ sdělil Mátl.

Rozestavěná dálnice D7 u Loun.Rozestavěná dálnice D7 u Loun Zdroj: Deník/Petr Kinšt

Cena stavby dle smlouvy o dílo je bez DPH 773 milionů korun, zhotovitele je sdružení firem Eurovia CS a Herkul.

Asfaltová vozovka na neúnosném podloží časem začne vykazovat znaky poddimenzování, objeví se síťové trhliny a plošné deformace. „Celé stavební dílo je tím znehodnoceno. Následné opravy, omezené jen na asfaltové vrstvy příčinu poruch neodstraní. Po krátkém čase se poruchy na vozovce objevují znovu a tak to jde stále dokola. Jediná účinná oprava by vyžadovala vše vybourat a postavit znovu,“ popsal Jan Zajíček, který se zabývá poradenstvím při navrhování a stavbě vozovek a diagnostickými průzkumy při jejich opravách.

Jedním z úseků, kde by mohla být povolená rychlost 150 kilometrů v hodině, je úsek mezi Brnem a Slovenskem.
Stopadesátkou na dálnici už od příštího roku? Ministerstvo vnitra protestuje

Dálnice Praha – Chomutov u Loun se začala stavět v srpnu roku 2020. Silniční obchvat města zprovozněný v roce 1999 se rozšiřuje o další dva pruhy, v současné době je doprava obousměrně vedena v nové polovině budoucí dálnice ve směru na Prahu.

První zpoplatněný úsek 

Zajímavostí úseku u Loun je to, že po dokončení se stane prvním zpoplatněným úsekem dálnice pro osobní auta v okrese Louny. „Podle našich pravidel budou zpoplatněny veškeré nové úseky dálnic, včetně obchvatu Loun na D7,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Rozestavěná dálnice D7 u Loun.Rozestavěná dálnice D7 u LounZdroj: Deník/Petr Kinšt

Zbylé úseky dálnic, tedy D7 mezi Postoloprty a Chomutovem a D6 u Lubence, zůstanou dál pro osobní auta bez poplatku.

Jakmile se v příštím roce dokončí dálnice u Chlumčan, která naváže na úsek u Loun, bude zpoplatněna i ona. Na D6 i D7 je nyní potřeba „dálniční známka“ na jejich začátcích u Prahy.