Současné marže podle dopravců nedokáží pokrýt skokový růst, obzvláště u nafty. „Musel jsem podražit přepravu o zhruba dvě koruny za kilometr, abych zůstal s výdělkem alespoň na stejné výši jako před měsícem. Nemám na účtu tolik peněz, abych zdražení kompenzoval pouze ze svého,“ popsal Deníku menší soukromý dopravce ze středních Čech Zdeněk Šilhavý. 

Podobný scénář plánují i další. „Počkám ještě pár týdnů, ale nezbývá mi jiná možnost než zdražit,” uvádí například „dodávkář“ z východních Čech Jaroslav Kalous.

Čerpací stanice. Ilustrační foto.
Drahý benzin a nafta zlevňují. Podívejte se, kolik si z litru bere stát

S úpravou ceníků zatím váhají největší dovážkové služby. „V současné době vyhodnocujeme dopady růstu cen pohonných hmot. Teprve až poté rozhodneme o konkrétním přístupu,“ říká mluvčí internetového obchodu s potravinami Rohlik.cz Lutfia Volfová. V podobném duchu reagují i ostatní. „Situaci ohledně zdražování pohonných hmot pečlivě sledujeme. O případných opatřeních budeme informovat v nejbližší době,“ uvedl výkonný ředitel Dámejídlo.cz Filip Fingl.

Drahá cesta z hospody

Kromě dovážkových a přepravních služeb si Češi připlatí i za taxi služby. „Zdražení pohonných hmot se rozhodně bude muset promítnout. V jízdném je to cirka dvacet procent z nákladů řidičů,“ reaguje obchodní ředitel City taxi Tomáš Kubišta. Zároveň připomíná, že při úpravě sazby za jízdné jsou taxikáři povinni dodržovat vyhlášku stanovující maximální cenu.

Vyšší cenu za taxi službu ale už nyní pociťují třeba lidé v Hradci Králové. Zdejší Sto taxi donedávna vozila zákazníky po metropoli za rovnou stovku. Nabídku už omezila jen na tři kilometry, za delší cestu si cestující připlatí. A „ruku na kalkulačce“ nyní mají i provozovatelé alternativních taxi.

Růst cen jízdného připouští například společnost Liftago. Ta sice řidičům cenu nestanovuje, ale chce přenastavit minimální a maximální cenové hranice svého tržiště. „Aby řidiči měli větší svobodu reflektovat vzrůstající ceny paliva v jízdném v rámci bohužel zastaralých vyhlášek. Zároveň budeme vyjednávat s radnicemi o uvolnění cenových limitů, které v současné době nedávají smysl,“ plánuje ředitel a spoluzakladatel platformy Ondřej Krátký.

Ilustrační snímek.
Stát si došlápne na marže pumpařů. Začíná s jejich kontrolou

Podle hlavního ekonoma banky Creditas Petra Dufka je zdražování v dopravě nevyhnutelné. Kromě drahých pohonných hmot, kdy je nafta o polovinu dražší než před pěti lety, se dopravci dlouhodobě potýkají s nedostatkem řidičů. Firmy tak musejí nabízet lepší mzdové podmínky, což přináší další náklady.

Kvůli nedostatku na trhu zdražily nové automobily, nákladnější je i kvůli vyšším úrokovým sazbám také jejich pořízení na leasing či půjčku. Přesto se zdražováním někteří váhají. „Některé firmy pod tlakem konkurence či delších kontraktů prostor pro zvyšování cen mít nejspíše nebudou, avšak tím se jen problém odsouvá do budoucna na úkor jejich marží," dodává Dufek.