Kanceláře za sebou mají první předprodeje a zájem o tzv. bezpečné destinace je značný. Problém je v tom, že stejný úmysl pojali i Němci či Britové, cestovky tak ve Středozemí svádí boj o kapacity a zákazníci, kteří si chtějí vybrat konkrétní hotel či destinaci, by podle ACK neměli otálet. „Někteří řečtí hoteliéři už poslali emaily o zastavení prodejů v květnu a červnu z důvodu naplnění kapacity," potvrdil včera mluvčí ACK ČR a šéf CK Marco Polo Jan Papež. „Nejvíce naplněné jsou nyní kapacity na Krétě, Rhodosu, v okolí španělské Malagy a pak na ostrovech Malorka, Ibiza a na Kanárských ostrovech," řekl Deníku místopředseda ACK a šéf CK Siam Travel Zdeněk Kříž.

Turecko? Uvidíme…

Největším otazníkem je pro cestovky nynější situace v Turecku, pokles zájmu českých turistů je dosud jen mírný. „Jsme ale obezřetní," připouští Jan Papež. „Zatím se nic neděje. Turecké hotely na možné problémy nereagují a zatím ani nezlevňují," doplňuje Papež. Problémům se ale chtějí vyhnout i samotné cestovky a možné obavy klientů se snaží rozptýlit takzvanou garancí výměny destinace, a to až týden před plánovaným odletem. „Pokud se zhorší bezpečnostní situace, budou mít čeští turisté možnost změnit si zemi pro svoji dovolenou bez jakýchkoliv poplatků," potvrzuje člen představenstva ACK a mluvčí CK Fischer Jan Osúch. Týká se to ale jen některých cestovek a jde o jejich dobrou vůli. Zákon jim výměnu destinace kvůli bezpečnostní situaci nenařizuje.

K důležité změně legislativy ale letos přece jen došlo. Od ledna platí novela zákona o cestovním ruchu, která hlavně internetovým prodejcům a agenturám nařizuje, aby zřetelně uváděly, kdo je skutečným pořadatelem zájezdu. V minulých letech docházelo k tomu, že prodejci do poslední chvíle tajili, kdo zájezd organizuje. A v případě problémů či reklamací se pak lidé marně snažili žádat o nápravu, protože reklamovat služby musejí u pořadatele, a nikoliv u prodejce.