"Zájem je velký a podle mých zkušeností bude ještě do konce ledna stoupat. Tento týden je veletrh, kde startují sezonu i malé cestovky, takže se rozšiřuje trh a zájem lidí o dovolenou vyroste o dvacet procent,“ uvedla Jitka Ivanová, ředitelka olomoucké cestovní agentury Za sluncem.

Některé cestovní kanceláře a agentury začaly letní dovolenou prodávat už v říjnu. Přitom v prosinci se slevy pohybovaly až okolo pětadvaceti procent. Cenově výhodné zájezdy pak lidé mohou koupit až do dubna. Ke konci jsou už však slevy nižší.
 
„Největší nárůst jsme pociťovali v prosinci, který je spolu s lednem asi nejvytíženějším měsícem. Slevy jsou až šestnáctiprocentní, takže se lidem vyplatí zakoupit si zájezd v předstihu,“ uvedla odborná referentka cestovní agentury CKM Olomouc Lenka Lysoňková.

Na prvním místě Chorvatsko s Itálií

 
Podle odborníků je zájem hlavně o rodinné dovolené. „Větší pokoje jsou skoro vyprodané, především 2+2. To znamená, že klienti mají dva pokoje za zvýhodněnou rodinnou cenu nebo dva propojené pokoje s jedním sociálním zařízením či s možností dvou přistýlek. Nejvyšší slevy nyní nabízíme za včasný nákup dovolené – až patnáct procent. Akce budou trvat do konce dubna,“ uvedla Jitka Ivanová.
Kdo si podle jejich slov teď zakoupí na první prázdninový týden dovolenou s vlastní dopravou například na chorvatském ostrově Rab, ušetří téměř patnáct set korun na osobu.

K oblíbeným destinacím, kam v létě směřují tisíce českých turistů, stále patří Chorvatsko nebo Itálie. „Velký nárůst má i Bulharsko a poptávka je i po řeckých ostrovech, kde cestovní kanceláře nabízejí stále více turisty neobjevených ostrůvků. Klienti už totiž nevyžadují velké hotelové komplexy a početné zájezdy, jako tomu bylo dříve, chtějí si spíše od civilizace odpočinout. Stačí jim proto domeček na pláži, kde mohou jen seběhnout k moři. To je současným trendem,“ uvedla Lysoňková.
 
Doplnila, že obdobná dovolená na odlehlém ostrově stojí přibližně čtrnáct tisíc korun na osobu. „Výhodná je především pro děti zákazníků, které mají pobyt s různými slevami, nebo mohou jet s rodiči dokonce zcela zadarmo,“ dodala Lysoňková. Hlavní výhodou koupě v předstihu je možnost výběru místa, hotelu nebo poskytovaných služeb. „Dovolenou teď hlavně kupují rodiny s dětmi a pak náročnější klienti, kteří si chtějí vybírat. Požadují tedy určitou kvalitu služeb, která se u last minute, tedy zájezdů na poslední chvíli, nedá zaručit,“ dodala Karin Lázoková, referentka cestovní agentury Palma z pobočky Velký Týnec.

Kde češi tráví nejčastěji dovolenou


1. Chorvatsko
2. Slovensko
3. Itálie
4. Řecko
5. Rakousko
6. Egypt
7. Tunisko
8. Španělsko
9. Francie
10. Bulharsko

Některé výhody First minute

cca 10% sleva z katalogové ceny zájezdu
nízká záloha na dovolenou (například CK Fischer pouze 990 Kč)
dárek zdarma (například digitální fotoaparát)
výlety při pobytu zdarma
pobyt dětí zdarma
slevy pro důchodce

Zdroj: Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
 
 
 

Na co si dát při vybírání zájezdu pozor

 
Certifikát proti úpadku Každá cestovní kancelář nebo agentura by měla mít certifikát o pojištění proti úpadku. Zákazník se díky němu nemusí bát o svoje peníze, a pokud náhodou společnost zkrachuje, o klienty se postará pojišťovna. Certifikáty jsou běžně vyvěšeny na viditelných místech. Pokud ne, má zájemce o dovolenou ze zákona právo, aby mu cestovní kancelář nebo agentura doklad ukázala. „Kdo se při prodeji zájezdu neprokáže nebo nechce prokázat platným certifikátem o pojištění proti úpadku, tak lidem doporučujeme, aby si šli zájezd koupit jinam,“ řekl Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří. Zájezd je však podle českého zákona kombinace dvou a více služeb. Takže když si klient koupí pouze letenku, o zájezd nejde a prodejce nemusí být proti úpadku pojištěn.
 
Smlouva Zákazník by si měl vždy zkontrolovat, jestli jsou ve smlouvě zastoupeny obě strany, tedy klient a cestovní kancelář. Dále pak nesmí chybět označení místa pobytu. Okamura doporučuje, aby si lidé nechali do smlouvy sepsat i důležité body, jako například výhled na moře, nebo jak daleko je pláž od hotelu. „Budoucí rekreanti by měli dát také pozor na délku dovolené, konkrétně na počet nocí. Ze zákona je totiž prvním dnem zájezdu ten, kdy nastupují do letadla,“ uvedl Okamura. Z dvanáctidenního zájezdu tak mohou klienti dva dny prosedět v letadle či autobuse. Reklamace „Doporučujeme, aby klient reklamoval nedostatky ihned v místě pobytu. V případě, že je agentura nebo kancelář neodstranila přímo během dovolené v rámci zájezdu, může zákazník podat po návratu do České republiky reklamaci, nejlépe písemně,“ uvedl Okamura. „Na stížnost má devadesát dní od ukončení zájezdu a cestovní agentura nebo kancelář mu musí do třiceti dnů odpovědět. Doporučujeme, aby si klient nechal nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta cestovní kanceláře, nafotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu,“ popsal Okamura.