Lidé v oblasti cestování vyhledávali nejčastěji jízdní řády a zlevněné nabídky dovolených prostřednictvím nákupu na první moment.

„Internet hraje stále důležitější roli i v případě rezervace ubytování. V současné době si v případě Prahy zamlouvá hotel prostřednictvím rezervačních portálů téměř třetina hostů. Očekáváme, že toto číslo dále poroste,“ řekl generální ředitel tuzemské centrály cestovního ruchu CzechTourism Rostislav Vondruška. Podle CzechTourismu si čeští turisté vyhledávají informace o potenciálních dovolenkových destinacích v rozmezí tří týdnů až tří měsíců před samotnou rezervací zájezdu.

Podle dat z Consumer Commerce Barometr vloni nakoupilo zájezd prostřednictvím internetu 36 procent Čechů. Vyšší procento lidí využívajících moderní technologie je například ve Velké Británii, kde přes internet nakoupilo zájezdy 47 procent turistů, a Německu, kde podíl těchto zákazníků dosáhl 41 procent. Nižší podíl než v Česku společnost zaznamenala například v Polsku (33 procent) a v Maďarsku (21 procent).

Tuzemské cestovní kanceláře mají v internetové komunikaci stále rezervy

Za vysokým podílem moderních technologií při výběru dovolené stojí podle Jiřího Lenka z českého Googlu oslabení pozice původních forem inzerce. „Tradiční média či katalogy už názory zákazníků nedokážou ovlivnit tak, jako doporučení blízkých či informace na internetu,“ uvedl s tím, že tuzemské cestovní kanceláře mají v internetové komunikaci stále rezervy. Marketingové kampaně prý zahajují zpravidla těsně před hlavní sezonou, čímž přicházejí o klienty, kteří se rozhodují s větším předstihem.

Průzkum za loňský rok společnost Google uskutečnila poprvé. Jeho výsledky tak není možné srovnat s daty z předchozích let, uvedl Vondruška. I tak je ale podle CzechTourismu možné sledovat zvyšování významu internetu pro cestovní ruch.