Zatímco za září požadovali dopravci po státu „jen“ 462 milionů korun coby kompenzaci za nuceně poskytnuté slevy, v říjnu jejich nároky překročily půl miliardy. Aby přitom platil předpoklad kabinetu, že systém bude stát na přímých nákladech bez započtení dodatečného byrokratického aparátu šest miliard, neměly by náklady v dalších měsících růst už ani o korunu.

„Celkově se na predikci ročních výdajů nic nemění,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Říjnový nárůst podle něj rezort očekával a vysvětluje si ho zvýšenou frekvencí studentů vysokých škol, jimž začal semestr až na konci září. Vysoké žákovské slevy nicméně na rozdíl od dřívějšího systému platí pro jakékoli cesty, nejen ty mezi bydlištěm a školou.

Téměř polovina sumy pro České dráhy

Největší objem kompenzací požadují coby zdaleka největší dopravce České dráhy. Za září a říjen si nárokují 450 milionů. S odstupem na druhém místě se umístil RegioJet žádající 46 milionů, sesterský autobusový dopravce Student Agency pak 26 milionů. Společnost Arriva Moravia vznesla požadavek na 40 milionů.

Nákladný systém slev neměla před posledními parlamentními volbami v programu žádná z hlavních politických stran. Také kvůli tomu jeho zavedení provázely nejasnosti a původní termín spuštění musel být odložen. Z prvních statistik přitom vyplývá, že přinesl jen zanedbatelný, méně něž pětiprocentní nárůst cestujících.