Základem je, aby zimní pneu vykazovaly dobré jízdní vlastnosti na vodě, sněhu, ledu i na suchu. „Testujeme chování pneumatik na různých površích při různých klimatických podmínkách. Kromě toho také sledujeme, kolik pneumatika vydrží, jak ovlivňuje spotřebu, jestli není příliš hlučná a jestli skutečně vydrží jízdu při rychlosti, pro kterou byla konstruovaná. Propadlíky byly ty nejlevnější výrobky,“ komentuje průběh a výsledek testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.

Problém na mokrém asfaltu

Zimní pneumatiky měly nejčastěji problém s chováním na mokré asfaltové nebo betonové vozovce, což je častější situace, než jízda po zledovatělém povrchu. Za špatné směrové vedení, ovladatelnost, případně za dlouhou brzdnou dráhu dTest rozdal několik nedostatečných hodnocení.

„Nejhůře mezi čtrnáctkami dopadl čínský výrobek Nankang Snow SV-3, a to kvůli špatné ovladatelnosti na mokré vozovce i na sněhu. Pneumatika na sněhu klouzala, špatně se ovládala a měla dlouhou brzdnou dráhu. S mírně sjetým vzorkem bylo rozjíždění do zasněženého kopce prakticky nemožné," říká Michal Mikoláš s tím, že podle odborníků ji lze stěží považovat za zimní pneumatiku.

Naopak pochvalu si zaslouží gumy Continental Winter Contact TS860 a Dunlop Winter Response 2, které dopadly dobře na všech testovaných površích.

Mezi pneumatikami o průměru 16 palců byla největším propadákem pneumatika Laufenn I FIT LW31, která byla téměř nepoužitelná na mokré vozovce. Z šestnáctek dostaly nejlepší hodnocení Continental Winter Contact TS860 a Goodyear UltraGrip 9.

Celoroční pneumatiky nejsou výhrou

Ve snaze ušetřit si řidiči pořizují takzvané celoroční pneumatiky, ty ale nejsou tak univerzální, jak si motoristi myslí. „Náš nedávný test ukázal, že celoroční pneumatiky jsou sice použitelné v létě i v zimě, ale vždy je to značný kompromis. Není možné vyrobit kvalitní pneumatiku tak, aby byla přizpůsobena na všechny podmínky, do kterých se s autem můžete během roku dostat. Doporučujeme proto spotřebitelům střídání kvalitních letních a zimních pneumatik,“ radí Michal Mikoláš.

Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat. Pokud se venku teploty udrží vysoko nad nulou, nemusí být přezuto hned 1. listopadu.

Kompletní výsledky testu zimních pneumatik vyšly v říjnovém vydání časopisu dTest. Do konce října jsou volně přístupné i na webu www.dtest.cz/pneu.

Tipy dTestu:
Při výběru pneumatik je nejdůležitější řídit se rozměry pneumatik uvedenými ve velkém technickém průkazu.

Pokud si zákazník koupí nové pneumatiky přímo v pneuservisu, zároveň si kupuje i likvidaci starých gum. Servis tedy následně nechá staré kusy ekologicky zlikvidovat.

Ekologickou likvidaci zajišťují výrobci a dovozci pneumatik, kteří musejí zajistit místa zpětného odběru a zveřejňovat je na svých internetových stránkách.

Jak se vyznat v označení pneumatik:

Označení pneumatik