Přes 300 metrů vysoká budova na první pohled upoutá svým krouceným vzhledem. Ten byl  inspirován kontrapostem, tedy způsobem zobrazení běžně používaným v klasickém sochařství, jehož cílem je působit dynamicky.

Kontrapost je ve výtvarném umění způsob zobrazení stojící lidské postavy s mírně pokrčenou jednou nohou. Druhá noha je napnutá a opticky nese většinu váhy těla, osa pánve probíhá šikmo a osa ramen šikmo v opačném směru v důsledku přenášení váhy horní části těla na napnutou nohu.

Mrakodrap je zároveň jednou z nejvyšších budov s keramickou fasádou, které kdy byly postaveny. Keramiku si přitom tvůrci vybrali nejen pro její energetickou úspornost, ale i světelný komfort, který přináší obyvatelům výškové budovy, upozornil web americké televize CNN.

Výhody keramického materiálu se však projeví i mimo samotnou budovu. Zatímco skleněné fasády odrážejí do svého okolí teplo, což může vést ke katastrofálním důsledkům, ty keramické podle hlavního architekta nizozemského ateliéru UNStudio Bena van Berkela „chrání budovu před teplem pronikajícím zvenčí a zároveň snižují množství tepla, jež budova odráží do okolních ulic“.  

Podívejte se na další neobvyklé budovy: 

Další výhodou keramické fasády je, že je silná, ale zároveň dostatečně tvárná, takže umožňuje vznik „inovativního“ designu.  

Vertikální bulvár 

Jak ale upozornila CNN, nejnovější dubajský mrakodrap není výjimečný jen kvůli použitému materiálu. Uspořádán je totiž jako „vertikální bulvár“s vysokým podílem zelených ploch. Při jeho návrhu sice architekti postupovali zhruba stejně jako u horizontálně orientované zástavby – otočili ji však vertikálně.

Mrakodrap, jehož výstavba si vyžádala 400 milionů dolarů (asi 9,3 miliardy korun), bude dokončen v srpnu 2021. Příliš nepřekvapí, že je koncipován jako multifunkční. Zatímco horní podlaží obsadí střešní bazény a soukromé apartmány rezidentů, střední část poslouží jako pobočka luxusního hotelového řetězce Mandarin Oriental a nejnižší patra zaplní kanceláře.

Budova bude navíc mostem pro pěší propojena s jednou ze stanic dubajského metra. „Abychom oslovili dlouhodobé nájemníky, museli jsme jim nabídnout napojení na stávající dopravní infrastrukturu,“ uzavřel van Berkel.