Na začátku roku přinesla penzijní reforma dva nové finanční produkty – důchodové spoření a doplňkové penzijní spoření. Na trhu dohromady působí jedenáct penzijních společností, důchodové fondy druhého pilíře si můžete sjednat u šesti z nich, účastnické fondy třetího pilíře nabízí devět penzijních společností.

Zájem o nové spoření (přesněji o nové investování) na stáří zatím zůstává za očekáváním zainteresovaných, tedy penzijních společností, ale také státu. Zejména pokud jde o důchodové spoření, obávají se lidé politického rizika: z opoziční ČSSD několikrát zaznělo, že až vyhraje příští volby (a čím víc se blíží, tím pravděpodobněji toto vítězství vypadá), druhý pilíř nekompromisně zruší.

Další příčinu vidí penzijní společnosti v nedostatečném povědomí o fungování důchodového spoření. „Malý počet klientů je způsoben celkovou atmosférou ve společnosti a nedostatkem objektivních informací o druhém pilíři. V posledních týdnech ale začíná zájem lidí o tento produkt výrazně narůstat, takže předpokládáme, že počet nových smluv poroste mnohem rychleji než dosud," komentuje například současný stav tiskový mluvčí společnosti Allianz Václav Bálek.

Druhý pilíř: jednadvacet tisíc odvážných

Zástupci ministerstva financí odhadovali, že do druhého pilíře vstoupí během letošního roku milion účastníků. Zatím to vypadá, že byli až příliš optimističtí. Penzijní společnosti se při svých odhadech držely víc při zemi, přesto ale i ony tuší, že první rok nepřinese ani tolik klientů, kolik bylo v jejich plánech. „Naše původní analýzy počítaly s tím, že do druhého pilíře vstoupí asi 15 procent práceschopného obyvatelstva, tedy zhruba 750 tisíc lidí. Vzhledem k současné situaci a k politickým rizikům odhaduji, že se může zapojit o něco méně lidí – přibližně 500 tisíc," vysvětluje Pavel Jirák, předseda představenstva KB Penzijní společnosti.

Dohromady šest penzijních společností, které nabízejí důchodové spoření, od začátku roku nasbíralo přes 21 tisíc klientů. Jejich pozornost se ale upíná k polovině letošního roku. Lidé starší pětatřiceti let se totiž do konce června musí definitivně rozhodnout, zda se pro důchodové spoření rozhodnou nebo ne. Pak už jim bude druhý pilíř navždy zapovězen.

Dá se očekávat – a minimálně penzijní společnosti očekávají –, že na poslední chvíli se bude podepisovat relativně veliké množství smluv. „Jediná a poslední šance" – jak se ukázalo na podzim minulého roku, kdy bylo naposledy možné vstoupit do systému penzijního připojištění – totiž táhne. Nutno ale říct, že na rozdíl od penzijního připojištění nebude asi reklamní kampaň na důchodové spoření tak masivní. Pro penzijní společnosti není tak lukrativní, o prodejcích, jejichž provize mají zákonem stanovený poměrně nízký strop, nemluvě.

Nejvíc klientů má po čtvrtroce Penzijní společnost České pojišťovny, která přesvědčila víc lidí než všichni její konkurenti dohromady. Přes dva tisíce klientů mají penzijní společnosti Raiffeisen a České spořitelny. Penzijní společnosti Allianz a ČSOB zaostávají – prozatím se jim ve druhém pilíři nepodařilo získat ani tisíc klientů.

Pokračování najdete ZDE

www.penize.cz