Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vracení dárků? Důležité je nenechat se prodejcem zastrašit, radí spotřebitelům

/ROZHOVOR/ Když radost pod stromečkem vystřídá zklamání z nevhodného dárku, vrací se lidé do obchodů. Chtějí zboží vyměnit, nebo reklamovat. Předčasné obavy z jednání s obchodníky podle Gerty Mazalové mít nemusí. „Reklamovat se dá všechno. Nejčastěji jsou to sice nefunkční či rozbité hračky, elektronika nebo oblečení, reklamovat lze ale i služby, třeba kadeřnické, nebo pohřeb. Spotřebitelé často mají nárok na vrácení peněz, usoudí ale, že jim to nestojí za námahu,“ říká předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů, které sídlí v Brně.

17.12.2017
SDÍLEJ:

Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů.Foto: Deník / Attila Racek

Začneme asi nejčastější otázkou po Vánocích. Co můžu dělat s nevhodným či rozbitým dárkem?

Okolo Vánoc jsou prodejci velmi příjemní a ochotní. A to trvá i po nich. Možná proto, že měli velké zisky a lidé jsou na ně při koupi taky příjemní, jsou ochotní vydat více peněz. Tím, že zákazníkům třeba předem nabídnou výměnu dárku, předchází častým reklamacím. Pokud někdo řekne, že se mu sešly dvě úplně stejné věci, většinou to bez řečí vymění.

I přesto, na co si má dávat zákazník největší pozor?

Platí, že by se měli lidé dívat, jaké má prodejce obchodní podmínky. Měli jsme výborný případ, který sice nebyl o Vánocích, ale v době, kdy začaly speciální slevy typu, když najdete levnější zboží než u nás, dostanete dva kusy. Samozřejmě jsme to v řetězcích prověřovali, takže naše bývalá kolegyně Ivanka hledala a našla levnější kuře. Šla vítězně do obchodu a paní se jí zeptala, kde to slyšela, že žádnou takovou akci nemají. A přitom měla přímo dole na pultě nalepený obrovský plakát, který na slevu upozorňoval. Ivanka jí udělala přednášku a ta dvě kuřata dostala.

Gerta Mazalová
∙ Narodila se 10. 2. 1945 na Starém Brně.
∙ Vystudovala zdravotnickou školu, původně pracovala jako zdravotní sestra. Později se živila i jako obchodní zástupkyně.
∙ V roce 2003 spolu s manželem v Brně založili Sdružení ochrany spotřebitelů.
∙ Předsedkyní sdružení, které pomáhá lidem s reklamacemi i vypovídáním smluv, je i vsoučasnosti.
∙ Práce je pro ni zároveň koníčkem. Volný čas, kterého má málo, tráví nejčastěji s rodinou a především s vnoučaty.

Stačilo, že se nenechala odbýt a trvala na svém?

Jistě. Ona byla vůbec ďábel. Jednou si koupila tričko, které pouštělo barvu, a prodejce jí zamítl reklamaci. Tak ho dala k soudu. Tričko stálo asi dvě stovky, ale ona trvala na svém. A ten soud taky vyhrála. Podobné je to u většiny reklamací. Byl tu kdysi jeden pán a ten to řekl pěkně: „Mně nejde o ty prachy, ale blbce ze mě dělat nikdo nebude.“

Ve městech jsou před Vánoci trhy a stánky, které ale po nich zmizí. Jak mám vyměnit zboží, které si koupím právě tam?

Na to máte samozřejmě právo. Musíte si ale dát pozor, podívat se, u koho nakupujete. Zapsat si jméno prodejce, společnosti, identifikační číslo. Stánky musí být označené. Také může zákazník najít údaje třeba na účtence. Kupní doklad ale dostane jen na požádání. Účtenku si musí vyžádat sám.

Tu si musím schovat, když chci věc vracet či reklamovat?

Pokud si nevzpomenete a nevezmete si ji, stačí, když vám někdo dosvědčí, že jste v tom stánku nakoupila. Prodejci ale nejsou hloupí a vědí, co prodávají, takže málokdy protestují. Také nemusíte mít zboží nutně nerozbalené v původním obalu. V takovém případě vám nemusí prodejce vyhovět třeba s vrácením nebo výměnou zboží, reklamaci by to ale bránit nemělo.

Každý asi zná lhůtu vyřízení reklamace do třiceti dnů. Jaké jsou ale další reklamační podmínky?

Stále platí, že když překročí prodejce reklamační dobu o den, musí vrátit peníze. Dnes navíc platí, že vás musí prokazatelným způsobem uvědomit o ukončení reklamace. Pokud by shledal, že věc zákazník poškodil sám, a sdělil mu to až jednatřicátý den, stejně mu musí vrátit peníze. Pozor ale na výjimky, které jsou v zákoně. Ty nelze vrátit, i když jsou nepoužité, ale vybalené. Jsou to třeba erotické pomůcky nebo spodní prádlo.

Jak na reklamace u e-shopů?

Funguje to podobně, na odstoupení od smlouvy má zákazník navíc čtrnáct dnů od obdržení zboží. Základ je nenakupovat v rizikových e-shopech. Nevýhoda je to, že nevíte, od koho nakupujete. Rizikový e-shop poznáte i podle toho, že nabízí zboží za výrazně nižší ceny nebo vyžaduje platby pouze předem. Kdo chce mít jistotu, že nepřijde o peníze, objedná zboží na dobírku. Podezřelé jsou fotky z fotobank, strojové překlady, fik-tivní recenze. Každý e-shop musí mít úplné obchodní podmínky. Zda jsou dostatečné, laik patrně nepozná, my ale máme poměrně obsáhlou databázi, takže kdo si není jistý, může se přijít poradit nebo nám napsat.

Gerta Mazalová, předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů.Co když balíček poškodí přepravní služba?

Tak za to odpovídá prodejce, ale zákazník mu to musí ihned nahlásit. Pokud přijde balík poničený, je nejlepší ho nafotit a zavolat prodejci, ať to obratem vyřídí. Pošta je pojištěná, on taky, takže tam není co řešit. Tomu se prodejci ale většinou nebrání.

Stejně si ale mnozí stěžují, že neuspěli. Setkala jste se i s takovými?

Měli jsme tu případ, kdy rodina stavěla domek, pořídila si do něj novou ledničku. Ta přišla, obal byl nepoškozený, no tak ji postavili do rohu a nevybalili, aby se nepoškodila. Až ji za několik měsíců rozbalili, zjistili, že je promáčklá. A nemohli dělat nic. Zboží si můžete schovat třeba pod stromeček, ale lepší je ho rozbalit, zkontrolovat a pak teprve strčit zpět do krabice.

Doporučuje se, aby lidé už v obchodě otevřeli krabici se zbožím, kterou si odnáší.

Ano. Vyprávěl mi jeden náš klient, jak si šel vyzvednout telefon. Zaparkoval před obchodem, kde byla naštěstí bezpečnostní kamera. On totiž balíček rozdělal už v tom autě. Když ho otevřel, byl v něm kámen. Ukázal to na kameru a vrátil se zpět. Dali mu nový. Kdyby to neměl zdokumentované, tak mu to nikdo neuvěří.

Dá se reklamovat i zboží ze zahraničí?

Dnes je to problematické. V Evropské unii úspěchy máme, je to ale stále složitější a pro nás nákladné. Mimo Evropskou unii je to opravdu téměř nemožné. Tam hrozí, že nedostanete opravdu ani floka.

Takže je lepší se v těchto případech poradit?

Jistě. Jen ať přijdou k nám, poradíme zdarma. Třeba i s dluhy, exekucemi, podezřelými smlouvami. Naši právníci mají řadu zkušeností i úspěchů. V Jihomoravském kraji máme pobočku ještě ve Vyškově, další jsou potom po celé republice. Poradíme ale i po telefonu.

Podařilo se vám v posledních letech prosadit nějaké zákony?

Hodně jsme řešili praktiky takzvaných šmejdů. Měli jsme stovky případů, kdy nejčastěji starší lidi obrali úplně o všechny peníze. Naši právníci s tím byli úspěšní i díky velké kampani, která se okolo toho strhla. Dnes umíme lidem pomoci třeba s odstoupeními od smluv nebo dluhy. Jenže je nutné, aby se na nás klienti obrátili co nejdříve. Mnozí se za problémy, do kterých se dostali, velmi stydí. Ty ale časem jenom rostou.

Hledají si šmejdi cesty, i když se zákony zpřísnily?

Oni si vždycky nějaký způsob najdou. V současnosti se hodně zaměřují na podomní prodej nebo prodej po telefonu. Do telefonu stačí říct jedno ano a už jste podepsali smlouvu. I když se zeptají, jste Gerta Mazalová? Odpovíte ano a už jste v průšvihu. Je složité od té smlouvy odstoupit. Máme teď návrhy, a to takové, aby právě tyto prodeje byly platné, až podepíšete písemnou smlouvu. Největší strach tihle obchodníci s teplou vodou měli, když byli vystavení na našich webových stránkách, ale to se teď omezuje i kvůli zákonu o ochraně osobních údajů. Dobré informace má i Česká obchodní inspekce.

V čele sdružení jste od počátku. Jak vás napadlo zastupovat spotřebitele?

Začalo to opravdu z ničeho. Přemlouvali mě kolegové z Prahy, ať založím poradnu v Brně. Jen na pár hodin týdně, klidně po práci, že občas někomu poradím se smlouvou nebo reklamací. Pak se to ale rozkřiklo, měla jsem fronty až na chodník. Sídlili jsme v Mečové ulici, ale rozrostlo se to tak, že jsme se tam nevešli, přestěhovali jsme se na Křenovou a tam už to bylo ve velkém. Podpořil nás brněnský magistrát, potom i krajský úřad. Začali jsme dělat přednášky, učí se u nás studenti práv na praxích. Začala se na nás obracet ministerstva.

O stěhování centrály do Prahy jste nikdy neuvažovali?

Lákali mě, ať ji přesunu. To ani náhodou. Jsem hrdá na to, že máme všechna centra v Brně. A v Praze máme pobočku. Vždycky říkám, že jsem Moravák jak poleno.

Která skupina spotřebitelů je nejzranitelnější?

Často se stává právě starším lidem, že naletí. Nejen šmejdům s prodejními zájezdy, nekvalitními hrnci, peřinami, ale i prodejcům energií. Právě oni uzavřou smlouvy po telefonu. Chodí mi sem babičky, pláčou, mají smlouvy na desetitisíce. Nově i díky spolupráci s krajem jsme se spojili se Senior Pasem.

Pomáháte i podnikatelům?

Ano. Nám věří obě strany. Spotřebiteli vysvětlíme, proč je nebo není v právu, podnikateli řekneme, které paragrafy porušil a jak to vyřešit. Vždy jim říkáme, že podnikají pro zisk, to je samozřejmé, ale zákazníků si musí vážit. Co by bez nich dělali? V čem by podnikali? Spolupracujeme i na projektu Garance ochrany spotřebitelů. Tuto značku dostanou podnikatelé, kteří se ke svým zákazníkům chovají slušně a otevřeně. Lidé mají jistotu, pokud u nich nakoupí.

Autor: Anna Tišnovská

17.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 20 000 Kč

Zámečníci strojů SERVISNÍ PRACOVNÍK/CE. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: A11 z:16/5/2018 a:17/7/2018, Požadujeme vyučeného instalatéra, nebo zámečníka, ŘP sk. B. Práce na bioplynových stanicích. Práce ve Frýdku- Místku, celé ČR a i zahraničí (převážně Slovensko, Polsko, Moldavsko). Nabízíme diety za práci v zahraničí, prémie, k dispozici služební vůz pro přepravu z místa a do místa bydliště, služební telefon. , Kontakt telefonicky viz výše.. Pracoviště: Concia tech s.r.o. - pracoviště frýdek-místek, celá čr, zahraničí, . Informace: Radek Přibyla, +420 604 865 549.

Informační technologie - Informační technologie Správce webu 33 000 Kč

Vývojáři webu a multimédií Junior Programátor. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 33000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: 28. Října 207/49, 702 00 Ostrava, Kontakt: Lenka Mazurková, životopisy zasílat na E-mail: lenka@ollero.cz. , , Tvoříme software pro český trh se zahraničním přesahem., , Náplň práce:, -vývoj platformy pro tvorbu webů a eshopů určenou pro český i zahraniční trh, -SEO (analýza, strukturalizace kódu, doplnění o chybějící části), , Požadavky: , -výbornou znalost HTML, CSS, PHP, OOP, -pokročilou úroveň znalosti MySQL, Java, jQuery, -vlastní kreativitu a samostatnost, -důraz na kvalitu a přesnost, -časovou flexibilitu, -ochotu učit se novému, , Nabízíme: , -svůj čas si řídíš sám/sama, -příjemná práce v moderních kancelářích v historickém centru Ostravy, - sportovní akce , -zvyšování kvalifikace, -práce na HPP nebo živnostenský list, -home office v případě potřeby, -u nás si Vás doslova rozmazlujeme - firemní akce, občerstvení v kanceláři zadarmo, firemní snídaně, výhody a bonusy od našich klientů, -výhody zázemí Google partnera, Někdy váháme udělat velký krok, i když je to správným směrem. Pojďme si o tom reálně a otevřeně popovídat., Zašlete nám svůj životopis. Koukni i na naše stránky ollero.cz , Těšíme se na tebe :), , Více informací na webových stránkách: ollero.cz. Pracoviště: Ollero s.r.o.1, . Informace: Lenka Mazurková, +420 800 665 533.

Obchod - Prodavačka květin na HPP pro P1 23 400 Kč

Přijmeme prodavačku květin do kamenného obchodu na Prahu 1, krátký/dlouhý týden. Nástup možný ihned! Příjemné pracovní prostředí. Výhodné platební podmínky - HM 23.400 Kč.

Gastronomie - Kuchař - kuchařka 30 000 Kč

Kuchaře/ku s praxí přijmeme pro naší provozovnu v Malešicích, jedná se o závodní stravování. Pracovní doba po-pá, 6.00-15.00hod. Platové podmínky 27.000 Kč až 30.000 Kč/měs. čistého. Požadujeme praxi, spolehlivost, samostatnost a bezúhonnost. Volejte, prosím, pouze v pracovní dobu 6.00-15.00 hodin na uvedený tel:


Povodňový stav na Slovensku.
5

Velká voda v Tatrách strhla mosty. Poprad vyhlásil mimořádnou situaci

Americký prezident Donald Trump a jeho ruský protějšek Vladimir Putin na summitu v Helsinkách.
2 8

Jsou s to vyvolat světovou válku, řekl Trump o Černohorcích. Nezná nás, reagují

Praha poprvé otevře vilu Karla Čapka. Komentovaných prohlídek bude jen pár

Domov jednoho z nejznámějších českých spisovatelů. Praha 10 na krátko otevře vilu Karla Čapka. K příležitosti stého výročí založení Československa připravuje tato městská část několik komentovaných prohlídek. Návštěvníci se tak dozví zajímavé informace nejen z Čapkova života, ale i ze života mimořádných osobností české historie, které vilu často navštěvovaly.

Olympijského medailistu Denise Tena pobodali. Krasobruslař zemřel

Kazašský krasobruslař, který získal na olympiádě v Soči v roce 2014 bronzovou medaili, byl ve čtvrtek na ulici hlavního města Almaty bodnut do stehna. A to poté, co přistihl dva muže, jak kradou zrcátka z jeho auta. Pětadvacetiletý Ten, kterému nůž zasáhl stehenní tepnu, byl převezen do nemocnice, kde však po třech hodinách zemřel.

Nedaleko Yellowstonského supervulkánu v USA se vytvořila třicetimetrová trhlina

Část amerického národního parku Grand Teton byla okamžitě uzavřena poté, co se zde objevila zhruba třicetimetrová trhlina. Oblast se přitom nachází v těsné blízkosti Yellowstonského supervulkánu, který by v případě výbuchu zabil desetitisíce lidí a výrazně ovlinil klima planety. Informoval o tom britský deník Daily Mail. 

Turínské plátno je středověký podvrh. Vědci mají nové důkazy

Podle nejnovějších vědeckých výzkumů je Turínské plátno, záhadný kus látky, do kterého mělo být zabaleno tělo Ježíše Krista, s největší pravděpodobností středověkým podvrhem. Podle agentury Reuters to dokazuje analýza krvavých stop na artefaktu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT