„Češi u obchodníků nechají za svíčky, květiny a další předměty uctívající památku zesnulých v průměru zhruba 190 korun za osobu. Celkově přibližně 1,3 miliardy korun,“ odhaduje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Zvýšenému zájmu napomáhají i samotní obchodníci. Jak totiž vyplývá z dat společnosti Česká distribuční, která je největším tuzemským distributorem akčních letáků, ceny zboží tlačí co nejvíce dolů.

„Obchodníci na nelehkou ekonomickou situaci reagují a snaží se spotřebitele nalákat na vyšší slevy. Průměrná sleva sledovaných produktů byla letos devatenáct procent což je o osm procentních bodů více než v roce 2021. V akci bylo navíc padesát procent sortimentu. Sledováním akčních letáků lze letos za Dušičky ušetřit až pětinu výdajů,“ říká obchodní ředitel České distribuční, dceřiné společnosti Vltava Labe Media Jaroslav Staněk.

Nejčastěji nabízenými produkty jsou zejména svíčky. Jejich cenu ovlivňuje především použitý materiál. „Svíčky v plastových kelímcích a kalíšcích jsou levnější, jejich průměrná cena se oproti loňsku snížila zhruba o korunu na jeden kus. Při zakoupení hřbitovní svíčky ve skle letos můžeme ušetřit průměrně čtyři koruny za kus,“ sděluje Staněk.

Zájem o svíčky

Právě svíčky jsou v těchto dnech nejžádanějším zbožím. „Už v uplynulých týdnech jsme nabídli několik variant hřbitovních svíček, nechyběly ani nejrůznější typy náhrobních aranží a dekorací. O svíčky je v tuto dobu v porovnání s jinými měsíci zájem několikanásobně vyšší. Svíčky ve skle mohli zákazníci pořídit od 13,90 korun až do 39,90 korun za dlouho hořící svíčky, součástí nabídky byly také náplně do hřbitovních lamp. Náhrobní dekorace byly k dostání od 159 korun za kus,“ říká mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.

V kurzu z pohledu zákazníků jsou nejen klasické hořící svíčky. „Mezi nejoblíbenější sortiment patří olejové hřbitovní svíčky, dále pak chryzantémy či věnce. Populární jsou ale i modernější produkty, jako jsou LED svíčky, umělé květiny či různě barevné hřbitovní lampy. Pro zákazníky máme pro tyto dny v letáku dušičkové zboží za akční ceny,“ upozorňuje ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.

Obchodníci kromě zboží v akci připravují i své další akce. „Tento rok jsme na vybrané produkty nabídli zvýhodněnou cenu v podobě kupte více, zaplaťte méně. Tedy při odběru více kusů zákazník mohl dosáhnout slevy až třicet procent,“ dodává mluvčí obchodů značky Makro Martin Čivrný.

close info Zdroj: Deník zoom_in Zatímco vánoční svátky podléhají módním trendům a každý rok jsou takzvaně v kurzu jiné barvy, Dušičky si víceméně zachovávají svůj stálý ráz. Lidé na hroby často pořizují chryzantémy nejrůznějších velikostí, vřesy, řezané květiny, k tomu svíčky do skleněných svícnů. „U řezaných květin se jedná o tradiční smuteční barvy, tedy červené, rudé a podobně. Věnce jsou většinou se střídmou přírodní dekorací v typických podzimních barvách a bez svíček,“ dodává aranžérka Petra Šajnerová ze středních Čech. Zanedlouho totiž "dušičkové" věnce nahradí právě ty vánoční, kde už pro změnu svíčka chybět nesmí.  

Ceny dušičkového zboží ve slevových letácích (zdroj: Česká distribuční):

Název položky Průměrná cena 2021 Průměrná cena 2022 Meziroční změna ceny v Kč
Hřbitovní svíčka (plast) 15,14 Kč 14,56 Kč -0,58 Kč
Hřbitovní svíčka (sklo) 38, 75 Kč 34,32 Kč -4,43 Kč
Květiny živé (chryzantémy) 77, 81 Kč 74,99 Kč -2,82 Kč
Květiny umělé (květ.vazba) 126,57 Kč 134,90 Kč +8,33 Kč