Ukazuje se, že soukromým investorům sázka na dříve málo pokrytý trh „vodní zábavy" vyšla. Základem úspěchu je nabídnout úroveň služeb, kterou si kryté bazény v majetku měst nemohou dovolit. Na druhou stranu je prostor pro nové projekty omezený, neboť nejlepší lokality – tedy v blízkosti Prahy a Brna – jsou již obsazené.

Dražší vstupenka lidi neodrazuje

Zájem lidí neodrazuje ani poměrně vysoká cena vstupenek, která odpovídá cenám podobných zařízení v Německu a Rakousku. Rodina s dětmi za tříhodinovou návštěvu zaplatí minimálně tisíc korun, o letních prázdninách bývá vstupné ještě vyšší.

Jako nejziskovější ze srovnání vychází firma ŽS Real, která provozuje termální akvapark Aqualand Moravia v Pasohlávkách na jihu Moravy. Loňský rok uzavřela s čistým ziskem 29,6 milionu korun. V předchozích dvou letech, kdy se areál teprve dokončoval a zabíhal, bylo hospodaření firmy ztrátové.

Rozsáhlý komplex, zahrnující 12 bazénů a 18 tobogánů či skluzavek, se má dále rozšiřovat. „V současné době pokračujeme v zadání architektonické studie na dostavbu další části parku na přilehlém pozemku. Tato nová část má nabídnout rozšíření aktivit pro děti a také vodní atrakce," zmínil ředitel akvaparku Petr Pavlacký.

Jediným, kdo může v Česku velikostí a nabídkou služeb tři roky starému areálu v Pasohlávkách konkurovat, je Aquapalace v Čestlicích u Prahy. Provozuje jej společnost GMF Aquapark Prague, což je společný podnik SPGroup podnikatele Pavla Sehnala a německého GMF. Podle posledních známých údajů z předminulého roku hospodařila se ziskem 2,4 milionu korun po zdanění.

Dlouhodobě ztrátové je naopak Centrum Babylon, které vlastní rodina Vajnerů. Liberecký areál kromě akvaparku zahrnuje také hotel, wellness centrum, lunapark a zábavně-vzdělávací centrum pro děti IQpark. Ani tak rozsáhlé spektrum různých aktivit mu však nepřináší zisk.

Babylon je ztrátový již deset let po sobě, v minulosti se potýkal i s poklesem návštěvnosti. Ale, jak se zdá, v poslední době se zřejmě „odrazil ode dna". Rekordní ztrátu 125 milionů korun vykázal v roce 2013, v loňském roce prodělek dosáhl 37 milionů korun.
Letošní výsledky mají být ještě příznivější. „Návštěvnost Centra Babylon a jednotlivých středisek dlouhodobě stoupá. Letošní léto bylo z hlediska návštěvnosti nejvydařenější za poslední tři roky," uvedla mediální zástupkyně Centra Babylon Michaela Vrbová.

Více se dozvíte v aktuálním vydání týdeníku Dotyk.

Stáhněte si týdeník Dotyk zdarma do svého tabletu či smartphonu v App Store nebo Google Play.

Týdeník Dotyk