Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě třetiny rodinných firem převezmou potomci majitelů

Praha – Zhruba dvě třetiny majitelů rodinných firem po celém světě plánují předat svůj podnik další generaci. Z toho čtvrtina hodlá předat potomkům pouze vlastnictví společnosti, ale řízení nechá na profesionálním managementu. Nevěří totiž ve schopnosti svých potomků vést úspěšně podnik. Vyplývá to z průzkumu společnosti PwC u téměř 2000 vedoucích představitelů rodinných firem z více než 30 zemí světa.

18.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv Kutnohorského deníku

Dalších 41 procent vlastníků hodlá svým potomkům předat jak vlastnictví, tak i řízení firmy. Každý druhý z nich má však rovněž obavy, zda jeho děti budou mít dostatečné nadšení a schopnosti firmu úspěšně převzít. Celkem 17 procent majitelů hodlá svoji rodinnou firmu prodat. Nejčastěji zvažují prodej strategickému či finančnímu investorovi. Zbytek dotázaných nyní neví, jak řešit otázku nástupnictví nebo volí jinou variantu.

„Vedle nezkušenosti mladé generace uváděli respondenti jako další nejčastější důvod k prodeji firmy nezájem ze strany další generace nebo příliš nízký věk potomků. Podobnou situaci pozorujeme i v Česku," uvedl partner PwC ČR David Borkovec.

V Česku jsou podle něj firmy zpravidla v rukou první generace, která teprve řeší otázku předání, s nímž dosud nemají zkušenosti. „Když jsme se ptali před časem majitelů českých firem, tak předání v rámci rodiny uvedla pětina dotázaných. Více než stejný počet jich však zatím váhá či zvažuje různé kombinace zahrnující vstup dalších vlastníků," dodal Borkovec.

Řešení sporů

Spory ve firmách hrozí i uvnitř rodiny vlastníků. Průzkum PwC ukázal, že rodiny se poučily a předem si nastavily mechanismy a dohody, jak takové spory řešit. Celosvětově má již nějaký mechanismus řešení sporů nastavený 79 procent rodinných firem. O významu těchto mechanismů svědčí to, že v případě rodinných firem, které vlastní druhá či další generace majitelů, je to dokonce 84 procent firem.

Nejčastějším mechanismem řešení sporů, u téměř poloviny firem, je takzvaná dohoda mezi akcionáři. S podílem 28 procent následuje vstupní a výstupní ustanovení a se 24 procenty rezerva na mediátora ze třetí strany, který by pomohl spor vyřešit. „Pozorujeme rostoucí zájem českých podnikatelů nastavit si pravidla pro řešení případných sporů. Uvědomují si, že je to výhodnější a efektivnější řešení než následné hašení sporů," podotkl Borkovec.

Autor: ČTK

18.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. Markéta Pekarová Adamová. 21.10.2017
25

Ze sněmovních stran utratí nejvíc peněz za jeden hlas TOP 09

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.
14 15

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

České parlamentní volby zaznamenala mnohá světová média. Přinášíme vám výběr z jejich ohlasů.

ANO jasně vyhrálo volby. Babiš chce silnou a stabilní vládu

Vítěz voleb Andrej Babiš na prvním setkání s novináři uvedl, že bude jednat s všemi stranami, které se dostaly do sněmovny. "Na prvním místě je zvolení předsedy sněmovny a dalších orgánů, teprve pak budeme mluvit o vládě. Chtěl bych ale, aby byla funkční co nejdříve a byla stabilní," uvedl šéf hnutí ANO.

Prezidentské kandidáty překvapil velký pád ČSSD. Obavy mají u SPD

Některé uchazeče o Pražský hrad překvapil výrazný propad sociální demokracie, úspěch hnutí ANO očekávali. Řekli to v reakci na výsledek sněmovních voleb.

Koalici by měli utvořit ANO a ODS, říká politolog Charvát

/ROZHOVOR/ Jak výsledky ovlivní podobu dolní komory Parlamentu ČR? Deník se ptal politologa Jana Charváta z Karlovy univerzity. „Možnější variantu vidím tichou podporu menšinové vlády ANO ze strany ODS,“ řekl Charvát Deníku. Politolog rovněž zmínil úlohu Václav Klause mladšího (ODS), který získal víc preferenčních hlasů než předseda ODS Petr Fiala.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení