Dosud si oba továrníci Jiří Hlavatý a František Řípa drželi odstup a ukazovali hlavně přívětivou tvář. Původní one man show textilního magnáta ale s postupujícím časem houstla.

OTEVŘENÝ DOPIS

Jiří Hlavatý se původně snažil vysvětlit, proč Juta ve dvou případech napadla průběh získávání stavebního povolení, které předchází stavbě za tři miliardy korun. K uspořádání besedy ho přiměl otevřený dopis od královédvorské veřejnosti. Podnikatele vyzval k vysvětlení, proč stavbu továrny blokuje.

Generální ředitel Juty několikrát zdůraznil, že mu jde především o dodržování zákona, o odklon příjezdové komunikace k budoucí továrně a zachování životního stylu přítele Roberta Bartoše. „Stavbu fabriky Karsitu vítáme, nikdo z Juty proti ní nic nemá. Není nám ale lhostejný osud lidí, kteří v blízkosti budoucí stavby žijí,” opakoval Jiří Hlavatý.


V té době asi, podobně jako mnozí návštěvníci besedy, netušil, že v hledišti sedí i jeho protějšek. „Opakujete, že nejste náš nepřítel, ale oklikou jdete po mně i firmě. Znepříjemňujete nám život a komplikujete zakázky. Přesně tak, jak to jiní před lety dělali vám,“ řekl v emotivní řeči František Řípa.

Karsit chtěl moderní robotizovanou linku začít stavět už v roce 2017. Letos na jaře se zpožděním odstartoval archeologické průzkumy, další postup zastavily Hlavatého námitky.

PODIVNÝ NÁKUP

Juta se do řízení mohla zapojit díky tomu, že před třemi lety od soukromníků z Liberce zakoupila pozemek, který s průmyslovou zónou sousedí. Kupovala ho v době, kdy se sama neúspěšně ucházela o odkup zóny. Město následně pozemky prodalo právě Karsitu. Pokud by parcelu textilka nevlastnila, nebyla by účastníkem řízení.

„Snažím se pomáhat lidem, co to jde, když tak nečiní město. Byl jsem k tomu vychovaný. A soukromá osoba dnes nemůže mít přehled, co všechno si má hlídat,“ řekl na adresu dlouholetého kamaráda. Na besedě nepřítomný Robert Bartoš na pozemku podle Hlavatého chová včely a stavba by výrazně ovlivnila jeho životní standard.

„Jednání s majiteli pozemků jsme na městě několikrát iniciovali. Mrzí mě, že se jich Juta, na rozdíl od ostatních, nikdy nemohla zúčastnit. Místo toho se nyní odvolává proti stavebnímu řízení a stavbu komplikuje,“ upozornil na veřejném setkání starosta Dvora Králové Jan Jarolím. „Pro město je nová továrna šancí, jak do něho přivézt vzdělané lidi a udržet odliv obyvatel,“ dodal.

SMĚNKA NA MILIONY

Jinak vidí situaci také představitelé Karsitu. Na veškeré námitky sousedů prý firma přistoupila. Připravila dokonce směnku na 10 milionů korun. Tu by vyplatila v případě, že své sliby nedodrží. 

„Pane Hlavatý, státní orgány daly zapravdu nám. I když se snažíte brát příjezdovou cestu k fabrice jako rukojmí, neuspějete. Můžete se stále odvolávat, oddalovat několikrát vyřčený verdikt, my ale začínáme stavět, protože nám to úřady umožnily. Přestaňte do našeho záměru házet vidle,“ řekl Řípa. „Nechci se rozhádat, to nikomu nepomůže. Od stavby ale neustoupím,“ dodal.

Hlavním svárem je vytvoření komunikace ze stávající silnice 2. třídy, jež vede ze Dvora Králové do Zboží, k budoucímu závodu. Hlavatému jde o její trasování. „Stavba se má řídit současným územním plánem, který je v podstatě zákonem. Tato případná silnice má být vybudovaná v místech, kde vznikne budoucí sjezd z dálnice a kruhový objezd. Navíc je blízko rodinným domům. To není možné,“ upozornil Hlavatý.

„Územní plán není modla, tak ho nepředkládejte neznalé veřejnosti tak, jak se vám zrovna hodí,“ oponovala Eva Dvořáková, která v Karsitu koordinuje zpracovávání projektu. „Každá plocha má stanovené regulativy v rámci kterých se může pohybovat. Na dokument je potřeba nahlížet komplexně,“ upozornila.

Oba továrníci se na závěr vyhrocené debaty shodli, že se osobně sejdou. Karsit měl začít vyrábět automobilové komponenty pro koncern Volkswagen už na jaře roku 2019. Nyní výrobu částečně přesouvá do Jaroměře.