Ministerstvo sice po první vlně kritiky zveřejnilo část doplňujících informací, řadu podstatných údajů ale tají. Odvolává se přitom na stupeň utajení, který si stát sám vymyslel do zákona o pozemních komunikacích, který elektronické dálniční známky zavádí.

Podle něj nově za dálniční známky nebudou platit auta Bezpečnostní informační služby nebo Generální inspekce bezpečnostních sborů. Kvůli několika stovkám aut, za které mohl stát v podstatě státu zaplatit sám, se vytváří systém, který musí být v režimu utajení. Na dotaz, proč stát neplatí za tato auta sám, ministerstvo neodpovědělo.

Utajované informace jako klíč k omezené soutěži

Právě tato pasáž zákona způsobila, že se systém nesoutěžil veřejně, ale pouze oslovením pěti dodavatelů. Není přitom jasné, kdo konkrétně z ministerstva dopravy tuto pasáž do zákona prosadil. „Na základě požadavků bezpečnostních složek byly některé části systému soutěženy dle § 29 písm. b) bod 3 zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekla Lucie Bartáková, ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který zakázku zadal.

Zákon v této pasáži mluví o výjimce, kdy by veřejnou soutěží mohlo dojít k prozrazení utajovaných informací. SFDI má zakázky na elektronické známky na starosti, stejně jako dosud výběr peněz z papírových dálničních kupónů

Z pětice oslovených podaly nabídku jen dvě firmy. Není přitom vůbec jasné, jak se Státní fond dopravní infrastruktury dopracoval k oslovení této pětice. Seznam získal Michal Bláha z Hlídače státu.

Je cena za část systému od Asseca přemrštěná, nebo ne? Odpověď mohla poskytnout jediná tabulka s předpokládanými náklady, kterou zpracoval loni na začátku roku na objednávku ministerstva dopravy státní podnik Cendis. Rozsáhlý materiál získala redakce prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím, k dispozici je zde. Tabulka s cenami ale přišla celá začerněná, podobně jako další. „Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny, která byla dále ověřena nezávislým znaleckým posudkem jako cena obvyklá,“ napsalo ministerstvo do tiskové zprávy.

Podle informací Zdopravy.cz tabulka obsahuje nižší ceny, než vysoutěžilo Asseco. Z dokumentu navíc vyplývá, že Cendis počítal s tím, že získá celou zakázku na provoz systému elektronické dálniční známky. Ministerstvo ale pak otočilo a zakázku rozsekalo do menších částí. Jednou z nich je právě systém od Asseca.

Podle Bartákové ze SFDI nikdy ale stát nepočítal s tím, že zakázku bude dělat Cendis. Materiál od Cendisu s tím ale zjevně počítá: v jedné části přesně stanovuje, kolik lidí na vývoj systému má k dispozici a jak dlouho příprava zabere.

Miliarda korun za pět let

Ministerstvo dopravy počítá s tím, vývoj a pětiletý provoz celého systému vyjde na zhruba miliardu korun, oproti stávajícím papírovým známkám tak ušetří jen nepatrně. „V tuto chvíli je před podpisem smlouva veřejná zakázka na distributora, který zajistí úhradu časového poplatku na fyzických obchodních místech. Dále bude ještě vypisována zakázka týkající se platební brány, zajištění kontroly, tedy na pořízení vozidel pro dohled v silničním provozu a vybavení aut pro potřeby kontroly,“ dodala Bartáková. Podle serveru SeznamZprávy má Cendis nakonec získat na stacionární části kontroly elektronických známek (pevně instalované kontrolní kamery, které rozpoznávají SPZ, instalované na mýtných branách).

Z rozpočtu na dálniční známky má jít současně také nákup 40 vozů pro dálniční policii a celní správu.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo na svých stránkách některé odpovědi na otázky, jak celá zakázka vznikla a proč je utajená. Na dnešní den svolal SFDI současně mimořádnou tiskovou konferenci.

Podle Hlídače státu zakázka pro Asseco vykazuje řadu problémů, neschválila ji například vláda. Zakladatel Hlídače státu Michal Bláha navíc upozorňuje i na porovnání se zahraničím. Na Slovensku stálo pořízení systému pro elektronické dálniční známky 75 milionů korun, roční provoz 7,5 milionu korun.

Kremlík zakázku nezruší

Kvůli zakázce má u premiéra Andreje Babiše další problém ministr dopravy Vladimír Kremlík. „Nelíbí se mi, jak to proběhlo, ale veřejnost a média to musí vědět. Na vládě řešíme prodej 12 metrů pozemků Správy železnic, ale zakázku za 400 milionů jsme tam neměli. Proto budu od všech ministrů chtít, aby zakázky předkládali,“ uvedl ve středu Babiš.

Podle premiéra je absurdní, že vláda řeší "haléřové záležitosti" a podobnou zakázku nikoli. Na SFDI i Kremlíka je podle svých slov značně naštvaný. "Stále si s ním píšu, mluvím a chci to řešit. Když je takhle důležitá zakázka, kde máme inkaso šest miliard za dálniční známky, lidem jsme slíbili, že to bude elektronicky, tak si to měl proboha někdo pohlídat, aby to fungovalo," uvedl předseda vlády.

Kremlík zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky nezruší. Bude se Státním fondem dopravní infrastruktury hledat cesty pro její zlevnění. Ministr to uvedl po schůzce s premiérem Andrejem Babišem. Systém by mohl zlevnit co možná největším otevřením částí, které jsou v současnosti nastavené jako utajené. Právě režim utajení zakázku prodražoval. Vybraná společnost Asseco Central Europe měla od státu dostat 401 milionů korun, což se premiérovi i opozici zdálo příliš.

Kremlík spolu s šéfem fondu dopravy Zbyňkem Hořelicou premiérovi celou zakázku dopodrobna popsali a vysvětlili, proč byly některé části v režimu utajení. Ministr ani Hořelica nechtěl před podrobnou analýzou odhadovat, o kolik by zakázka mohla zlevnit.