Novinka naznačuje, jak by mohlo v budoucnu vypadat nakupování v propojení s domácími hlasovými asistenty. Hlasové vyhledávání může zcela nahradit psaní na klávesnici při vyhledávání jednotlivých položek.

Pomocí hlasu je možné listovat nabídkou, kliknutím ihned přidat konkrétní položku do košíku a následně okamžitě nadiktovat položku novou. Nadiktovat je však možné také kompletní nákupní seznam. Ten posléze zákazníkovi ke každé položce nabídne alternativy výrobků. Na dokončení nákupu však budou zákazníci obchodu i nadále potřebovat myš nebo dotykovou obrazovku.

"Hledali jsme pro začátek ten správný poměr funkcí, které nákup dokáží opravdu zrychlit. Nejefektivnější se ukázala kombinace průběžného hlasového listování a manuálního přidávání položek do košíku. Úspora v tomto případě činí až polovinu času oproti běžnému textovému hledání. Naopak příkazy pro kompletní odbavení nákupu hlasem jsme zatím zavrhli, neměly by z našeho pohledu reálné využití. Do budoucna je však nevylučujeme," říká marketingový ředitel společnosti Kolonial.cz Ondřej Tomeš.

Hlasové vyhledávání je postaveno na sémantickém algoritmu, který k hlasovému vstupu přiřazuje konkrétní položky z databáze. Díky tomu dokáže dobře eliminovat přeřeknutí nebo nepřesnosti. Vyhledávat je možné pomocí dlouhých řetězců, není tedy problém nadiktovat i přesný název výrobku. Hlas je přenášen šifrovaně a zneužití je eliminováno. Hlasovou stopu Kolonial nikam neukládá.

Díky funkci by v budoucnu nemusel být problém napojit e-shop na některou ze služeb domácích hlasových asistentů. Globální trh s nimi totiž raketově roste a těší se zájmu především mileniálů, tedy generace, která bude mít do pěti let v e-commerce hlavní slovo. Ti podle serveru eMarketer.com* v současnosti tvoří takřka 60 procent všech uživatelů hlasových asistentů.

Český trh nyní čeká jen na lokalizaci některého z větších systémů. Ta přitom může přijít překvapivě brzy. "Může se zdát, že tato budoucnost je ještě vzdálená, ale v Kolonialu na to chceme být připraveni. Asistované nakupování považujeme za jeden z vůdčích trendů, zvláště u položek, které kupujeme pravidelně. A to právě potraviny rozhodně jsou," uvádí Ondřej Tomeš.

Hlasový asistent je další z řady vylepšení, která mají zjednodušit a zrychlit nákupy potravin online. Na začátku roku Kolonial představil aplikaci, se kterou je možné nakupovat pouhým snímáním čárových kódů na obalech výrobků. E-shop také v minulosti oznámil, že pracuje na pokročilém systému nakupování pomocí botů. Nakoupit by pak nebyl problém například přes Facebook.