Tato fakta vyplynula zšetření sdružení Arnika. Osloveno bylo 11obchodních společností na území České republiky a výsledkem je, že změnu obchodní politiky neplánuje ani polovina zoslovenýchfirem.

„Jako tradičně jsme vtěchto envirnomentálních opatřeních za západní Evropu pozadu,“ uvedla vedoucí projektu Miroslava Jopková.

Domnívá se, že ke zlepšení současného stavu by pomohl větší tlak zákazníků a možná přísnější legislativa.

„Uvítala bych například vyšší daň na PVC, při jehož výrobě vznikají toxické látky a obtížně se recykluje. Bohužel díky současné nízké ceně vpodstatě nemá konkurenci,“ upozorňuje Jopková.

Zákazníci mají také opoznání horší orientaci vekologicky šetrných výrobcích. Na vině je dobrovolnost výrobců značit materiál, ze kterého je obal vyroben. Tento nedostatek stěžuje zákazníkům následné třídění.

„To je nedostatek směrnic EU, která tuto povinnost nenařizuje,“ míní Jopková.

Nejhůře vanketě dopadla společnost, provozující síť obchodů Plus– Diskont, která odpověděla na většinu otázek záporně. Svým zákazníkům dokonce nenabízí ani možnost zpětného sběru baterií.

Nejlépe si vedly společnosti Tesco a Ahold, provozovatel prodejen Albert a Hypernova. Tesco jako jeden zprvních řetězců vČR začalo postupně nabízet svým zákazníkům tašky zpřírodního materiálu–juty.

„Máme vytvořený systém, kdy si tašku za čtyřicet korun koupíte pouze jednou. Když ji opotřebujete, bezplatně ji vyměníme za novou. Tímto způsobem dostane zákazník ekologickou tašku na celý život,“ řekla mluvčí Tesca Jana Matoušková.

Tesco také rovněž pracuje na snižování spotřeby energie a emisí, spojených sdopravouzboží.

Obchodní řetězec Ahold pro změnu zase upouští od používání PVC jako obalového materiálku upotravin, prodávaných pod jejich privátních značkou. Společnosti Billa, Coop centrum a Interspar průzkum společnosti Arnika zcela ignorovaly.