„Vadí nám především stavba odlučovačů ropný látek, které jsou asi otřetinu menší a méně kapacitní, „ říká Jiří Nezhyba zEPS.

Ohrožuje to podle něj především povrchové a spodní vody. Odlučovače ropných látek vypadají jako obrovské barely, které do sebe nasávají dešťovou vodu ze střech a přilehlých parkovišť a před odchodem do kanalizační sítě zní odloučí jedovaté látky. Ekologický právní servis upozorňuje na to, že odlučovače, které Hyundai instaloval, tuto funkci účinně plnit nemohou.

Automobilka to přiznává. „ To že jsou menší, než ty původně plánované, je skutečností, nicméně nemá to žádný vliv na spolehlivost a plně splňuje všechny požadavky na ně kladené zákonem,“ uvedl tiskový mluvčí Hyundai PetrVaněk.

Ekology toto vysvětlení neuspokojuje „Při složitých jednáních sautomobilkou Hyundai, jsme si do smlouvy prosadili přísnější normy, než má náš zákon, a sice O,2mg na litr, zatímco zákon uznává O,5mg na litr. Skutečnost je ale taková, že vtestech automobilky se nepodařilo dostat ani na tuto hodnotu, stanovenou zákonem, “ upozorňuje Nezhyba.

Spor panuje rovněž oto, zda měla záměna odlučovačů stavební povolení od vodoprávního úřadu ve Frýdku Místku. Ekologové soudí, že nikoliv. Náměstek primátora Michal Pobucký tvrdí opak. „ Zdoložených podkladů vyplývá, že výměna zařízení splňuje všechny normy dané AO a dalšími předpisy,“ uvedl Pobucký vČeské televizi.

EPS se stížností na tento dokument obrací na Českou obchodní inspekci a Českou komoru autorizovaných architektů a nadále bude chtít plněné vzájemní Deklarace porozumění sautomobilkou. Ta velmi detailně popisuje kritéria a normy jednotlivých technologií, které smí Hyundai použít.