„Zatímco v době pandemie, kdy se lidé báli sdílet auto s někým, kdo by mohl případně přenést nákazu, dostávaly tyto služby na frak, tak současná situace hraje těmto firem do karet,“ potvrzuje hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Carsharing se finančně vyplatí především v situacích, kdy člověk nepotřebuje auto každý den a zároveň s ním nenajede více než deset tisíc kilometrů ročně. Se sdílením aut navíc odpadá nejen tato starost, ale také těžká hlava z placení povinného ručení či servisu. Nevýhodou je fakt, že většina firem sdílí svá auta pouze ve větších městech. „To je jedno z úskalí. Nicméně sdílená ekonomika dává smysl pro stále větší procento lidí. Hlavně mladé generaci,“ dodal Křeček.

Těžba ropy - ilustrační foto.
Ropa zlevňuje kvůli obavám ze slabší poptávky v Číně. Šanghaj zahájila uzávěru

Zvyšující se zájem o své služby sleduje například společnost Autonapůl. „Jen za měsíce únor a březen nám přibyl téměř dvojnásobek nových uživatelů,“ uvedl ředitel firmy, jež nabízí sdílená auta v devíti českých městech, Michal Šimoník. Kolik má však firma v současné době zákazníků, nechtěl kvůli konkurenci uvést. „Jedná se však o jednotky tisíc lidí,“ dodal Šimoník.

Vyšší procento má i služba Uniqway, tedy první český carsharing pro studenty a zaměstnance vysokých škol pod patronací automobilky Škoda Auto. „Při pohledu na konkrétní data za první kvartál roku 2022, můžeme konstatovat, že nárůst počtu registrovaných uživatelů i počtu jízd se blíží hranici 200 procent,” uvedl David Beška ze Škoda Auto DigiLab. Vozy Uniqway si lze zapůjčit ve více než 80 zónách po celé Praze, na Kladně a také v Mladé Boleslavi.

To, že stále více lidí přichází na chuť sdíleným autům, dokreslují například i čísla dalšího hráče na trhu, společnosti Anytime. Podle průzkumu STEM/MARK třeba v Praze používá sdílená auta asi 17 procent obyvatel, o šest procent více, než loni. Firma proto letos hodlá zdvojnásobit stávající flotilu v hlavním městě.  „Uživatelé sdílených aut se chovají zodpovědně a ekologicky. Třetina z nich nemá vlastní automobil a svou dopravu řeší v kombinaci s využitím MHD,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime.

Nevyhnutelné zdražení

Většina carsharingových firem však musí kvůli rostoucím nákladům přistoupit ke zvýšení cen za svoji službu. „Od 1. dubna zvýšíme naše ceny přibližně o deset až patnáct procent,“ informoval Šimoník z Autonapůl. Jen pro představu, současná výpůjčka Škody Citigo stojí 49 korun na hodinu a 5,90 korun za kilometr.

Ilustrační snímek
Rodiče možná dostanou dva měsíce volna navíc. Na výchovu malých dětí

„Bohužel jsme i my museli na současnou situaci reagovat tím, že jsme upravili ceník služby. Nově za minutu jízdy a za parkování zaplatíte o 0,5 Kč více, za kilometr jízdy o jednu korunu více,“ uvedla na svých webových stránkách také služba Uniqway.