Tuzemské firmy z autoprůmyslu si našly novou fintu, jak zdánlivě uspořit náklady na zaměstnance v době krize. Ale popudily si proti sobě odboráře.

Čím? Společnosti, které dodávají komponenty do tuzemských automobilek, se díky německému šrotovnému pomalinku začínají vzmáhat. A spolu s tím opět začaly nabírat nové zaměstnance.

Jenže místo vyhozených lidí z hlavního poměru berou zpět hlavně agenturní zaměstnance, tedy nejčastěji „nájemné“ cizince. Propuštění Češi, kteří by se do práce chtěli vrátit na hlavní pracovní poměr, tak mají smůlu.

Odbory proto vyráží do boje – už příští týden chtějí o nastalé situaci jednat na ministerstvu financí a průmyslu. Na konci měsíce pak celou věc hodlají projednat na tripartitě.

Nic proti cizincům

„Stalo se přesně to, co jsme předpovídali na začátku krize. Nic proti cizincům, ale v době, kdy musíme platit půlmilionovou armádu nezaměstnaných, bych jako zodpovědný politik najímání agenturních zaměstnanců okamžitě zakázal.

Tohle ohrožuje náš státní rozpočet,“ řekl včera Deníku šéf odborového svazu KOVO Josef Středula. „Například v Německu by si teď něco takového vůbec nemohli dovolit, tak nevím, proč to jde u nás,“ zlobí se šéf odborářů.

S najímáním agenturních pracovníků mají nyní problém například na Liberecku. Podle informací Deníku k němu přistupují například firmy napojené na Škodovku. „Nelíbí se nám to. Zaměstnavatelé by měli v první řadě oslovit ty kmenové pracovníky, které propustili,“ stěžuje si krajský předseda Asociace samostatných odborů Milan Šubrt.

Lidé, kteří kvůli dopadům ekonomické krize přišli o práci, by přitom ve většině případů druhou šanci uvítali. I když by to mělo být třeba jen na pár měsíců. „Byl bych samozřejmě rád, je to lepší než sedět doma na podpoře,“ řekl Deníku Ivan Lasner z Frýdlantu, který o své místo a pravidelný výdělek přišel v únoru.

Nic neušetří

Paradoxní přitom je, že náklady firmy na jednoho agenturního a jednoho kmenového zaměstnance jsou téměř totožné. Kmenoví sice dostávají například 110 korun na hodinu a agenturní jen šedesát, rozdíl si ale ponechá pracovní agentura. Agenturní pracovník tedy není pro firmu vůbec levnější, jak by se mohlo zdát.

Zástupci firem z autoprůmyslu ale najímání agenturních pracovníků zatím hájí. „Automobilky se chovaly velmi slušně na začátku krize, kde se snažily nepropouštět stálé zaměstnance. Nikdo ale teď neví, co bude za půl roku. Je tedy logické, že najímají agenturní zaměstnance,“ řekl Deníku viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn.

Podle něj bude pro domácí autoprůmysl rozhodující přelom roku. „Zhruba v tom období bude dobíhat efekt německého šrotovného,“ odhadl Jahn. Svaz automobilového průmyslu už dříve odhadl, že letos kvůli krizi přijde o práci v klíčovém domácím odvětví až 19 tisíc lidí.

JAN KLIČKA, ALEŠ VÁVRA