Na konci letošního roku se v nejlidnatější zemi světa začne vyrábět pětimístný elektrický automobil e6 z dílny firmy BYD Auto. Dosáhne rychlosti až 160 kilometrů v hodině a z nuly na 100 kilometrů zrychlí za osm sekund. „V Evropě bychom tento model chtěli nabídnout v roce 2011,“ prozradila Deníku Rebecca Wangová z tiskového oddělení výrobce. Do té doby projde vůz úpravami, aby vyhovoval i evropským předpisům.

Nástup čínské firmy BYD znamená pro světový trh s elektromobily velkou naději. Zatím je totiž poměrně zamrzlý – nabízí elektromobily s malým dojezdem a za výrazně větší peníze než modely na benzín. Vyšší cena je daná hlavně tím, že jsou dosud vyráběny v podstatě kusově. "Rozvoji navíc brání to, že není dostatek vozů s dojezdností alespoň 150 kilometrů,“ říká šéfredaktor serveru Hybrid.cz Jan Horčík. Vůz e6 by však podle údajů čínského výrobce měl mít na jedno nabití dojezd až 400 kilometrů.

BYD Auto není v oblasti elektromobilů zdaleka nováčkem. Už na konci minulého roku spustilo seriovou výrobu hybridního modelu F3DM, který je kromě elektřiny poháněný také zemním plynem. Jeho výhodou je především životnost baterie, která by měla vydržet zhruba 200 tisíc kilometrů. Šetrný provoz vozu podporuje i solární článek zabudovaný ve střeše.

"Zatím vůz nabízíme pouze firmám nebo státním institucím, například čínské vládě,“ říká Wangová. Čínské domácnosti si jej mohou koupit až od října. Po přepočtu zhruba za 420 tisíc korun. Na čínské silnice chce firma plánuje letos dostat zhruba deset tisíc kusů. Celkem však má v úmyslu v následujících dvou letech vyrobit více než půl milionu těchto aut.

Frma BYD Auto v současnosti není jediná, která hodlá vyrábět seriově vyráběné elektromobily. Okolo roku 2011 se k podobnému kroku chystá i Mitsubishi se svým modelem iMiev či Renault ve spolupráci s Nissanem. V Česku letos odstartovala program na podporu elektromobilů elektrárenská společnost ČEZ.