Znění podepsaného memoranda v pondělí schválila česká vláda. Z materiálu, který má ČTK k dispozici, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Lokalita Prunéřova je favoritem také podle Beneše. "Zatím to tak vypadá," řekl na dotaz ČTK.

Beneš dnes dále uvedl, že plánovaná stavba gigafactory souvisí s plánovanou těžbou lithia v ČR. O závodě na jeho zpracování chce ČEZ rozhodnout příští rok a zahájit v něm výrobu v roce 2025. Továrna na baterie pro elektroautomobily by pak podle něj při optimistickém scénáři mohla v ČR stát mezi roky 2026 až 2028. Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

"Skládala by se z přímé podpory v řádu jednotek procent a z nepřímé podpory ve formě daňových úlev. Také by to bylo o investicích státu do související infrastruktury. Opravdu to ale není dojednané, a to, co se dojedná, se musí stvrdit v Evropské komisi," řekl dnes ČTK Beneš. Významně větší část by podle něj měli vložit investoři. "To jest, ne že to bude zaplacené ze strany státu," uvedl.

"Kolik bude podíl ČEZ, v tuto chvíli není jasné, protože se tam mohou potkat jak ČEZ jako developer a firma, která do toho dodá pozemky, dodávku energie, služeb okolo a lithium, tak by tam měl být i technologický partner a případně partner z oblasti automotive. Tito dva až tři partneři by dohromady dávali část té investice," dodal. Připustil, že jedním z těchto partnerů by mohla být Škoda Auto.

Areál MND v Lužicích den po ničivém tornádu.
Těžba ropy je proti živlům chráněná, zní z moravského Texasu. I proti tornádu

ČEZ se loni prostřednictvím Severočeských dolů v dubnu stal majoritním vlastníkem společnosti Geomet, která je držitelem přednostních práv na průzkum a využití ložiska lithia u Cínovce v Krušných horách. Ve firmě drží 51 procent, 49 procent patří australské společnosti European Metals Holdings (EMH).

Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Možnost těžby lithia v Česku se stala jedním z diskutovaných témat před parlamentními volbami v roce 2017. Bývalá vláda pod vedením ČSSD tehdy krátce před volbami podepsala s EMH memorandum o těžbě. Česko memorandum nakonec vypovědělo, premiér Andrej Babiš (ANO) ho několikrát označil za nesmyslné a neplatné.

ČEZ a vláda společně chtějí podle memoranda rozvíjet celý bateriový hodnotový řetězec, zahrnující široké spektrum činností, od těžby surovin až po zpracování baterií k druhotnému použití a jejich recyklaci. Jeho značnou část je podle nich vhodné umístit do ČR. Havlíček dnes uvedl, že kvůli masovému přechodu k elektromobilitě mají v Evropě vzniknout desítky továren na baterie. "Není vyloučeno, že by do budoucna mohly být v Česku podobné projekty dva," dodal.

V uplynulých třech dekádách byly v automobilovém průmyslu v ČR proinvestovány stovky miliard korun. Škoda Auto například za více než devět miliard korun výrazně modernizovala kvasinský závod na Rychnovsku, nejméně 18 miliard vložila i do nového závodu v Mladé Boleslavi. Celkové investice firmy v ČR od roku 1991 po spojení s koncernem Volkswagen přesáhly 300 miliard korun.

Zahraniční investice v řádu desítek miliard korun do automobilového průmyslu pak zprostředkovala vládní agentura pro podporu podnikání a investic Czechinvest. Největší akcí byla stavba automobilky Hyundai v Nošovicích za 34,4 miliardy korun. Druhá je japonsko-francouzská továrna TPCA u Kolína za 23,5 miliardy korun a třetí korejská Nexen Tire se závodem na pneumatiky za 22,8 miliardy korun.