Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Embéčko slaví padesátiny. Limitované verze dnes stojí i půl milionu

Praha, Loužnice /INFOGRAFIKA/ – Říkají mu XO a děti se v něm vozí za odměnu. Třeba za jedničku ve škole. Rodina Tilerových 
z Jablonecka je příkladem lidí, kteří svého veterána zbožňují. Červenou Škodu 1000 MBX si tatínek Libor pořídil před jedenácti lety.

20.3.2014 4
SDÍLEJ:

Škoda 1000 MB.Foto: Škoda Auto.

„Tisícovkou jsem jezdil už coby mimino, rodiče měli bleděmodrou. To auto je moje srdcová záležitost. Takže když jsem se před lety rozhodl pořídit si veterána, bylo jasné, 
o jakou značku půjde," popisuje. Památné bleděmodré embéčko ve čtyřdveřové verzi se mu ale sehnat nepodařilo. „Možná je to dobře. Protože díky tomu jsem se začal poohlížet jinde a dostalo se mi nabídky od Plzně. Šlo o model MBX, tedy dvoudveřovou verzi tohoto automobilu. Je jasné, že jsem kývl," popisuje Libor Tiler, který je členem Veteran Car Clubu Nisa Liberec i MBX clubu v Mladé Boleslavi. A vysvětluje proč – jde totiž o verzi, kterých se vyrobilo podstatně méně než běžných tisícovek. Zatímco čtyřdveřových verzí bylo vyrobeno zhruba 450 tisíc, dvoudveřových jen 1403.

Na českých silnicích se červená XO může potkat s 16 tisíci embéček. Ještě v 90. letech jich u nás jezdilo mnohonásobně více, jenže se v roce 1999 zavedlo povinné smluvní pojištění a s ním se z registru vyškrtlo přes 160 tisíc těchto vozů. Oblíbené jsou především mezi sběrateli. Prodávají se od třiceti tisíc, zrenovované vozidlo nebo limitované kupé MBX ale stojí i půl milionu.

Desetiletý vývoj

Na vývoji „levného a spolehlivého automobilu", jak bylo auto prezentováno, se 
v Mladé Boleslavi pracovalo deset let. Během toho vzniklo několik prototypů, které kombinovaly různé umístění motoru i pohonu. Nakonec zvítězila revoluční varianta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Také proto, že jeho výroba vyšla nejlevněji a navíc k ní nebylo potřeba žádných zahraničních součástek.

Nová škodovka se vyráběla další čtyři roky, každý ročník se v detailech trochu lišil. Kromě běžného provedení Standard se prodávalo také provedení de Luxe a v malém množství verze MBL, MBX a MBG. Kromě toho existovaly i sportovní modely pro rallye.

Jízda veteránem je zážitkem pro řidiče i spolujezdce. „Je to úplně něco jiného, než jezdit s novými auty. Všechno je manuální – brzda, volant. Člověk má kontakt se silnicí. Je to taková chlapská radost," přiznává Libor Tiler. Dodává, že startuje, jakmile je pěkné počasí. Na výlet, k babičce nebo s dětmi do školy.

Z embéček se postupně stala Škoda 100 a později Škoda 105 a 120. Velkou změnou byl až Favorit, který se začal prodávat v roce 1987. Po revoluci byl o něj velký zájem také v zahraničí.

Embéčko slaví padesátiny

Autor: Redakce

20.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Kateřina Perknerová.
4 13

Pohledem Kateřiny Perknerové: Okamurovy řeči

Ksenija Sobčaková

Televizní moderátorka Sobčaková chce kandidovat proti Putinovi

Tatra drtí kopce a Zeman rozverně poplácává: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. října 2017.

Lidé možnost nákazy virem HIV stále podceňují

V Česku žije podle průzkumu Státního zdravotního ústavu z konce srpna tohoto roku 3087 osob s diagnózou HIV. Navzdory neustálému nárůstu počtu případů nákazy virem HIV, který způsobuje smrtelnou chorobu AIDS, se lidé v České republice nemoci neobávají.

Změna ve vyhlášce dopadne na pacienty. Připlatí si více za léky

Na první pohled jde o nepatrnou změnu jednoho slůvka ve vyhlášce. Ve skutečnosti ale může mít dopad na tisíce českých pacientů. Zvýší se jim totiž doplatky za léky. Podle některých odborníků budou muset lidé platit až o třetinu víc.

Hasiči nacvičovali záchranu zaklíněného člověka. Zpod trolejbusu z kovošrotu

/FOTOGALERIE/ Zvedání několikatunového trolejbusu si vyzkoušeli hasiči v brněnském kovošrotu. Pracovníci všech směn ze stanic Brno-město si tak nacvičili náročnou činnost. Rychlost jejich zásahu totiž jednou může zachránit lidské životy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení