Prodávat je tak budou oficiálně jako ojeté, i když neujely třeba ani kilometr. Vyplývá to ze statistik o počtu registrací nových vozidel, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů.  Podle nich se v Česku registrovalo za srpen 27 830 nových aut, o 31 procent více než loni.

Srpen přitom bývá kvůli prázdninám jedním z nejslabších měsíců v roce, letos je naopak nejsilnějším. Za celý rok registrace stouply o čtyři procenta na 193 tisíc osobních aut.

Toyota C-HR.
Toyota svolává ke kontrole přes milion hybridů. Kvůli zkratu v motoru

Registrace za srpen navíc výrazně zamíchaly i pořadím značek.  Například dlouhodobá jednička na trhu, společnost Škoda Auto, za srpen kvůli zkresleným statistikám spadla na nejnižší podíl v historii (23,97 procenta). Druhý zůstal Volkswagen s více než dvojnásobným nárůstem registrací, následovaný Hyundai. Na čtvrté místo se nečekaně dostal s nárůstem o 114 % Renault. Největší skok zaznamenal s růstem o 161 procent Nissan, který je dlouhodobě v Česku v druhé desítce nejprodávanějších značek, v srpnu skončil sedmý.

Výrazně snížená nabídka

Výrobci aut nesmí prodávat od 1. září auta, která nemají homologaci podle nových norem. Kvůli tomu se tak u velké části automobilek výrazně snížila nabídka motorizací. Například Volkswagenu vypadla téměř polovina modelů z nabídky.

Prodlevy s novou homologací vedou i k bizarním opatřením, kdy jsou auta hotová, ale nesmí se prodávat. Škoda Auto například plní milovické letiště novými vozy, které zatím oficiálně neplní emisní normy a čekají na razítka. Začne je prodávat až po získání povolení. Jiné firmy začaly auta registrovat samy na sebe nebo na dealery a budou vozy prodávat už jako ojeté, ale se značnou slevou.

První autonomní tramvaj na světě
Průlom v městské dopravě? Siemens představí první autonomní tramvaj na světě

Nový systém měřením emisí přitom Evropská komise zveřejnila teprve loni v červenci. Metodika má více odpovídat reálné spotřebě, nikoliv ideální jízdě, podle kterých auta vykazovaly často výrazně nižší emise, než jaké byly ve skutečnosti.

Některá vozidla mohou prodávat automobilky stále i bez nové homologace. „Směrnice 2007/46/ES umožňuje tzv. „výběh série“. U vozidel kategorie M1 se jedná o 100 kusů nebo 10 procent vozidel, která byla v daném členském státě uvedena do provozu v průběhu předchozího roku. U ostatních kategorií je to dokonce 30 procent,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Detailní informace má ministerstvo na svých stránkách

Ilustrační foto.
V Česku opět přibylo čerpacích stanic. Jejich počet dosáhl nového rekordu