Nápor zákazníků na e-shopy a zásilkové společnosti neustává ani po svátcích. Důvodem je uzavření kamenných obchodů kvůli koronavirové pandemii.

Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jana Vetyšky zatím měly povánoční prodeje vyšší než očekávaný patnáctiprocentní nárůst oproti stejnému období předchozího roku. „Očekáváme, že další růst zaznamenáme i teď po Novém roce,“ potvrdil včera Deníku Vetyška.

Nápor v povánočních výprodejích potvrzují i jednotliví prodejci. „Letos od počátku evidujeme vyšší zájem než loni, v řádech desítek procent, nicméně výprodej u nás trvá až do konce ledna, proto čísla nejsou finální,“ řekla mluvčí společnosti Alza.cz Daniela Chovancová.

Dokonce až stoprocentní nárůst prodejů oproti předchozímu roku v posledních dnech před Silvestrem zaznamenala společnost CZC.cz. „Naštěstí jsme na to byli připraveni a byli jsme schopni vše včas odbavit. Jen občas stále registrujeme problém na straně dopravců,“ posteskl si obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Zesílený provoz 

Česká pošta kvůli uspokojení poptávky zákazníků prodloužila zesílený předvánoční provoz až do ledna. „Letos je situace specifická v tom, že lidé neobjednávají zboží pouze kvůli slevám, ale i kvůli uzavřeným obchodům, kde by si standardně nakoupili,“ sdělil včera Deníku mluvčí České pošty Matyáš Vitík. „Česká pošta bez problémů zvládla předvánoční provoz, zvládne i povánoční slevové akce,“ slíbil.

Zdroj: InfografikaRekordní zájem o zasílání balíků po vánočních svátcích potvrzují i soukromé přepravní společnosti, například Zásilkovna v posledních dnech roku oproti stejnému období roku 2019 doručila bezmála třikrát více balíků.

„Meziroční nárůst přepravených zásilek byl 170 procent,“ informoval mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa. Kvůli uzavřeným obchodům čeká Zásilkovna výrazný nárůst zájmu o její služby i v lednu. Proto hodlá rychle navyšovat počet svých výdejních míst i samoobslužných výdejních Z-Boxů.

Internetoví obchodníci se nyní snaží zúročit nové zkušenosti z loňských měsíců, kdy již byly kamenné obchody uzavřené. Počítají proto s tím, že jejich služby budou zákazníci využívat v maximální možné míře.

„Na rozdíl od jara 2020 jsou kapacity internetových obchodů předem nachystány pokračovat v dodávání zboží ve velkých objemech,“ uvedl výkonný šéf APEK Vetyška. „I v době skokového růstu po prvním lockdownu se e-shopům ve spolupráci s dopravci podařilo doručovat objednávky ve standardním režimu, proto nyní neočekáváme žádné komplikace,“ uzavřel Vetyška.