Když byly v roce 2004 tsunami v Asii, okamžitě běžel do práce. „Zrušili jsme s manželkou Vánoce a šlo se pracovat. U humanitárních katastrof záleží na rychlosti," popisuje Alb, který dodával speciální sady pro OSN nebo Červený kříž.
OD DĚTÍ PO VOJÁKY
„Obsahovaly například hrnec, nerezové misky, kuchyňský nůž i příbor. Tyto zakázky už ale neděláme, soustřeďujeme se na kuchyňské a campingové nádobí nebo technické výlisky," říká Josef Alb s tím, že jedním z hlavních produktů stále zůstává legendární jídelní miska ešus.
Název ešus pochází z německého Eßschale. V životě z něj jedli snad úplně všichni, od dětí na táborech až po vojáky v armádě.
„Vyrábíme campingové nádobí z hliníku, nerezu, s přídavkem teflonu nebo také dražší varianty, a to komplet z titanu s keramikou. Konkurence je obrovská, do Evropy se dovážejí věci z Číny, které nevyhovují normám. Jsou nekvalitní a jejich ceny dumpingové," zmiňuje Alb.
CHYBÍ ZRUČNÍ LIDÉ
V Evropě jsou nyní jen tři výrobci specializující se na campingové nádobí španělská společnost Laken, firma Trangia ze Švédska a právě Albova rodinná firma ALB forming. V současnosti má čtyřicet zaměstnanců a potřebovala by další. „Bohužel na trhu chybí zruční a kvalifikovaní lidé," posteskl si Alb.
Téměř 85 % produkce vyváží, také mimo Evropu. „Brazílie, Čína i Jižní Korea. Zbytek končí u prodejců a zákazníků na českém trhu," podotýká Alb s tím, že firma plánuje do budoucna založit vlastní e-shop.
A proč by měl dát zákazník přednost právě českému ešusu? „Ten čínský se sice leskne, vypadá navenek pěkně, ale má svoje mouchy a dříve či později vám praskne. To stejné pánvičky v hypermarketech, které se po prvním smažení zničí. Už jejich cena šedesát korun je zkrátka nesmysl," dodal Alb.