Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

EU plánuje rozšířit síť vysokorychlostní železnice na dvojnásobek

Praha – Evropská unie do konce roku 2030 plánuje rozšíření sítě vysokorychlostních železnic ze stávajících asi 7000 kilometrů na 15.000 kilometrů. To si vyžádá investici 180 miliard eur (asi 4,6 bilionu korun).

15.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Na dnešní tiskové konferenci o vysokorychlos­tních železnicích to řekl vedoucí zastoupení Evropské komise v ČR Jan Michal. S vysokorychlos­tními tratěmi se podle ministerstva dopravy počítá i v Česku. Do roku 2050 by mělo vzniknout 700 kilometrů těchto tratí.

Česko nemůže být v rozvoji železniční dopravy pasivní a čekat, až mu podobu vysokorychlostního spojení mezi metropolemi nakreslí Evropská unie, řekl předseda senátního podvýboru pro dopravu Jan Pakosta. Stávající pasivita podle něj může vést k tomu, že se země stane „centrální periferií" Evropy. Strategickým zájmem Česka by podle něho měly být zejména vnitrostátní úseky.

Vysokorychlostní tratě počítají s rychlostí přesahující 300 kilometrů v hodině. Zkvalitnění železniční dopravy v Česku potřebuje komplexní řešení železniční sítě, uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Podle něj v současnosti na ministerstvu pracuje skupina prověřující možnost zvýšení rychlosti na stávajících tratích do 200 kilometrů v hodině. V současnosti je maximální rychlost stanovená na 160 kilometrů za hodinu, řada kolejových vozidel je však schopna rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině dosahovat.

Vhodným příkladem v budování rychlostních tratí by pro Česko mohlo být například Španělsko, uvedl ředitel Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Michal Drábek. Španělsko například před 20 lety mělo jedinou vysokorychlostní trať mezi Madridem a Sevillou. Dnes však se 2200 kilometry vysokorychlostních tratí v provozu a dalšími 4000 ve výstavbě představuje v rámci Evropy zemi s nejdelší vysokorychlostní sítí železnic. O konkurences­chopnosti železniční dopravy proti letecké a automobilové dopravy svědčí skutečnost, že železniční doprava ve Španělsku zaujímá polovinu dopravního trhu, dodal Drábek.

Autor: ČTK

15.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
4 22

Komentář Kateřiny Perknerové: Masarykovi následovníci. Proč by ne?

Miroslav Sládek v létě 2016 v Ústí nad Labem
10

V Chomutově zatkli republikána Sládka. Kvůli nepovolené kampani

Jan Kysela: Češi si vyloženě mnou ruce, když se někdo vymkne

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Včera a dnes rozhodujeme o složení sněmovny, potažmo vlády. Za necelé tři měsíce si zvolíme prezidenta. Jaký vliv to bude mít na český ústavní pořádek a mělo by dojít k úpravě základního zákona České republiky? O tom Deník mluvil s ústavním právníkem, profesorem Janem Kyselou.

DOTYK.CZ

Tak teď toho mám dost – a rozpoutala nenásilnou vězeňskou vzpouru

Ve spolupráci s neziskovou organizací Post Bellum přinášíme vzpomínky pamětníků komunistické zvůle. Dnešní příběh věnujeme příběhu Heleny Kučerové, která osmnácti let pobyla na svobodě pouhých pět let, více než 13 jich strávila v komunistických kriminálech. 

Barák na odstřel kvůli nájemníkům a očekávaná vražda: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. října 2017.

Nové léky nejen na srdce. Čekání na ně bude ještě delší

/INFOGRAFIKA/ Důvod? Výrobcům už nejspíš nebude stačit, že doloží, jakému procentu pacientů jejich pilulky zachrání život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení