Europoslanci opakovaně žádali Evropskou komisi o celoevropské řešení, které by spotřebitele ochránilo. Komisařka pro dopravu Violeta Bulcová však zaslala jménem Komise europoslancům zamítavou odpověď.
„Členské státy však mají možnost si podobné informace, včetně počtu najetých kilometrů, vyměňovat za základě dvoustranných dohod. Mohou k tomuto účelu využívat systém Evropský informační systém vozidel a řidičských oprávnění (EUCARIS) anebo jakýkoliv jiný systém pro výměnu informací," řekla Bulcová. Zahrnout do směrnice EU pravidlo, že bude mezi jednotlivými členskými státy probíhat pravidelná výměna informací o technických prohlídkách, je podle ní zbytečné.
Řešení potíží s přetáčením tachometrů pouze prostřednictvím dvoustranných dohod je však podle europoslanců málo účinné a zbytečně spletité. Europoslanci proto kritizují alibismus členů komise. Ta je podle nich liknavá a před podvody zavírá oči.
„Většina států už nějaký svůj systém boje proti těmto podvodům vytvořila. Ten ale funguje pouze za předpokladu, že vozidlo stále zůstává v zemi původní registrace. Běžnou praxí je však prodej automobilu do zahraničí. A právě při něm nejčastěji dochází k manipulaci s historií vozidla," říká europoslanec Tomáš Zdechovský.
Existence společné celoevropské databáze by výrazně zjednodušila evidenci vozidel, a tím tyto nekalé praktiky omezila. Podvod by totiž bylo mnohem jednodušší dohledat.
„Komise se podle mě rozhodla naprosto nelogicky a jde proti zájmům spotřebitelů. O to více mě ale těší, že se postupně k našim snahám připojují další a další země," poznamenal Zdechovský, který chce zavedení jednotných pravidel nastolit znovu
Jak efektivně zabránit podvodům zkoumá také Německo. „Zadali jsme vypracování studie, která má zjistit, jak lze technicky zabránit manipulacím s tachometry. Na základě výsledků tohoto výzkumu, který má být dokončen koncem letošního roku, se budeme zasazovat o zlepšení na mezinárodní úrovni," tvrdí německý diplomat Hansjörg Haber.
„Případná podpora Německa, Polska a dalších zemí určitě posílí naši vyjednávací pozici před Komisí, abychom do budoucna tuto problematiku v Česku nemuseli řešit. Podobně, jako ji teď neřeší třeba v Belgii, kde se stočené tachometry vyskytují jenom u 0,16 procent vozidel," uzavírá Zdechovský.