Uber argumentoval, že poskytuje pouze informační společenský servis, tedy že pouze zprostředkovává elektronický kontakt mezi lidmi a rozhodně není přepravní firmou.
"Servis, který propojuje pomocí aplikace chytrých telefonů neprofesionální řidiče, kteří mají své vlastní vozy s lidmi, kteří se chtějí někam dopravit, musí být klasifikován jako přepravní služba,“ uvedl Soudní dvůr EU.
„Nyní je na členských státech EU, aby si sami regulovaly podmínky za kterých bude služba provozována v souladu s právem EU,“ píše dále dvůr. Tuto skutečnost potvrdila i sama firma s tím, že vede dialog s jednotlivými městy.
Uber již dříve prohlásil, že to jeho činnost neovlivní. V Česku bude fungovat zatím nadále. V tiskové zprávě dnes uvedl, že regulaci vítá:
"Ve většině zemí EU již dnes fungujeme v souladu s místními zákony jako regulovaná dopravní společnost, rozhodnutím se tedy podmínky nemění. Miliony Evropanů přitom ale stále nemohou používat aplikace, jako je naše. Jak potvrdil náš nový generální ředitel, služby, jako je Uber, je vhodné regulovat,“ reagovala Miroslava Jozová, tisková mluvčí společnosti Uber v Česku a na Slovensku.
Soudní spor odstartoval v Barceloně, kde místní úřady firmě chtěly nakázat, aby podléhala stejným regulacím jako ostatní taxislužby.
Firma čelí soudním sporům v řadě evropských měst. V některých zemích zcela dojezdila, například v Maďarsku, Dánsku nebo Izraeli.
Problémy s Uberem se nevyhly ani Praze. Tradičním taxikářům vadí, že jeho řidiči nemají stejné podmínky. Nejsou v evidenci jako vozidla taxislužby, nemají taxametr a jejich řidiči jezdí bez koncese. Partnerských řidičů Uberu je v Praze kolem dvou tisíc.
V říjnu například tradiční taxikáři pomalou jízdou blokovali okolí pražského letiště a svou nespokojenost dali vědět i před budovou magistrátu hlavního města. Podle dřívějšího vyjádření primátorky Adriany Krnáčové nemůže město Uberu určovat podmínky, ani ho zakázat.
Ministerstvo rozhodnutí vítá
České ministerstvo dopravy s rozhodnutím soudu souhlasí.
„Soudní dvůr EU svým rozhodnutím potvrzuje náš názor, že dopravci používající aplikaci Uber a podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musejí na to mít licenci. Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace,“ říká k rozhodnutí ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo ale nemá v plánu zcela rušit taxametry. Rovněž v době navigací nebude nezbytně nutné vyžadovat místopis.
„Cenu půjde stanovit před jízdou prostřednictvím mobilní aplikace, kde si zákazník službu sám vybere a odsouhlasí sjednanou konečnou cenu. Při registraci by cestující zadal do aplikace své identifikační údaje a e-mailovou adresu, na kterou dostane doklad o přepravě," vysvětluje Ťok.
Podle ministerstva tak dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. Při použití aplikací postačí označit si auto pro komerční přepravu pouze nálepkou, jako v některých evropských zemích.
Podle odbornice na sdílenou ekonomiku Edity Bolkové z analytické společnosti Deloitte mají nyní členské státy návod, kam poskytovatele zařadit.
"Přínos rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie je především v tom, že stanovuje vodítka, jak rozlišit mezi poskytováním služby a provozováním pouhé digitální platformy pro zprostředkování služeb," vysvětluje Bolková. "Lze ovšem očekávat, že to pro platformy může znamenat nutnost přizpůsobit se pravidlům platným například pro dopravce v oblasti taxislužby," dodává.