Do hry se snažily promluvit i domácí investiční skupiny PPF Petra Kellnera a J&T vedená Patrikem Tkáčem. Jenomže Japonci nenechali nic náhodě. „Na ten nákup se připravovali měsíce, najímali si experty, kteří jim trh popisovali," řekl ČTK šéfredaktor časopisu Pivo, Bier & Ale Pavel Borowiec.

Za převzetí pak Asahi nabídl cenu, které ostatní nebyli schopni konkurovat. „Asahi o pivovar opravdu stál, protože je zajímavé, jak velký balík peněz nabídl, aby přebil konkurenci," doplnil Erlich. Za Prazdroj a další východoevropské značky zaplatí 197,3 miliardy korun pivovarské světové jedničce Anheuser-Busch InBev. Ten letos v říjnu dokončil převzetí světové dvojky společnosti SABMiller, v jehož portfoliu Plzeňský Prazdroj byl. Cela transakce stála dva a půl bilionu korun, načež tato nově vzniklá společnost začala kontrolovat 27 procent světového trhu s pivem.

Čtěte také: Prazdroj koupí japonská Asahi. Za pivovary zaplatí skoro 200 miliard

Pivovar Asahi ovšem také není žádný drobek. Je jedničkou na světovém trhu, ale musí se vyrovnat se stagnující až klesající poptávkou na tamním trhu. Začal proto investovat například v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Číně. Jenomže ani na evropském trhu nelze očekávat nějaké zvyšování spotřeby, podle Borowiece by tedy mohly být zajímavé asijské a africké trhy.

Každopádně se tímto obchodem Japonsko posunulo v žebříčku zahraničních investorů na druhé místo za Německo a před Spojené státy, které jsou na třetím místě. Je to 47krát víc než čínské investice v Česku.

Přečtěte si: Glosa: Aby nám japonský Prazdroj nezhořkl

Pivovar Asahi kupuje za 7,3 miliardy eur Prazdroj a další značkyZdroj: DENÍK