„Nábor zaměstnanců na základě pohlaví v minulosti bránil ženám v přístupu k dobře placeným místům,“ uvedla v tiskovém prohlášení advokátka ACLU Galen Sherwinová. V obvinění, které organizace zaslala americké Komisi pro rovné pracovní příležitosti, viní Facebook, že umožnil deseti různým zaměstnavatelům publikovat náborové inzeráty, které se zobrazovaly pouze mužům a ženy k nim neměly přístup.

„Nemůžeme nečinně přihlížet, jak se reklama na základě pohlaví vrací k životu v online prostředí. Tahle forma diskriminace měla být již dávno vymýcena,“ říká Sherwinová a dodává, že podobné praktiky jsou nejen nemorální, ale i nezákonné.

Většina diskriminačních pracovních nabídek se týkala pracovních pozic, které jsou tradičně ovládány muži. „Patří mezi ně pokrývání střech, servis automobilů či výměna pneumatik,“ vysvětluje advokátka. Kromě dělení na základě pohlaví firmy používaly také věkový filtr, nejčastěji hledaly zaměstnance mezi 25 a 35 lety.

Facebook obvinění odmítá

„Diskriminace nemá na Facebooku místo. V našich smluvních podmínkách je přísně zakázána a za poslední rok jsme výrazně zpřísnili systémy, abychom zabránili jakémukoli zneužívání,“ uvedl v reakci mluvčí spolčnosti Joe Osborne. „Stížností se zabýváme a chystáme se bránit.“

Podle Sherwinové však ACLU sledovala facebookové nástroje pro cílení reklamy několik měsíců. „Tím, že Facebook umožňuje cílit reklamu na konkrétní skupiny uživatelů také umožňuje zaměstnavatelům diskriminovat ženy,“ trvá na svém advokátka.

Bydlení pro vyvolené

Obvinění se objevila jen krátce poté, co společnost čelila kauze cílených nabídek bydlení. Americké ministerstvo bydlení a rozvoje měst minulý měsíc zaslalo stížnost, podle které Facebook umožňuje prodejcům nemovitostí cílit reklamy na základě rasového původu, barvy pleti, pohlaví, náboženství, rodinného stavu, země původu, zdravotního stavu nebo místa bydliště.

Společnost proto následně odstranila ze systému cílené reklamy více než pět tisíc různých kategorií. Zároveň spustila kampaň s cílem poučit zákazníky o rozdílu mezi přijatelným cílením reklamy a diskriminací.

Z textu stížnosti:
Řada kategorií uživatelů, které mohou zadavatelé reklamy zahrnout či vyloučit z vyhledávání, dělí lidi na základě pohlaví a mohou nespravedlivým způsobem zabránit ženám ucházet se o zaměstnání. Na výběr jsou například kategorie svobodní otcové, svobodné matky, fotbalové matky, pracující matky, patné matky, silné svobodné matky nebo hrdé svobodné matky. Řada z nich navíc podporuje stereotypy. (Existuje sice možnost „pracující matky“ ale nikoli „pracující otcové“.