Facebook se snažil stát celosvětově dominantní sociální sítí. K tomuto cíli mu měly pomoci i dohody, které daly výrobcům telefonů a dalších zařízení přístup o obrovskému množství osobních dat uživatelů. Partnerství, které začalo v době, kdy aplikace Facebooku ještě nebyla široce rozšířená na smartphonech, umožnila Facebooku rozšířit svůj dosah. Výrobci mohli na oplátku poskytnout svým zákazníkům oblíbené funkce sociální sítě, jako jsou zprávy, adresář nebo tlačítko „like“.

Sociální sítě, ilustrační foto
Facebook u mladých Američanů ztrácí. Na vrcholu jsou YouTube a Instagram

Společnost Facebook umožnila výrobcům zařízení přístup k údajům o přátelích uživatelů bez jejich výslovného souhlasu i přesto, že se zavázala nesdílet tyto informace s třetí stranou. Někteří výrobci zařízení mohli podle zjištění The New York Times získat osobní informace i přátelích uživatelů, kteří věřili, že zakázali jakékoli sdílení.

Většina z těchto partnerství zůstává v platnosti, ačkoli je Facebook začal v dubnu rušit. Sociální síť v současnosti čelí obrovské ztrátě důvěry uživatelů a prošla intenzivní kontrolou zákonodárců a regulátorů, poté, co se v březnu objevily zprávy o zneužití osobních informací desítek milionů uživatelů konzultační firmou Cambridge Analytica.

Sociální sítě, ilustrační foto
První den GDPR. Porušují ho Google, Facebook, Instagram i WhatsApp

Šéf Facebooku sice později oznámil, že firma výrazně zpřísní bezpečnostní opatření a omezí podezřelým aplikacím přístup k osobním datům. Současně však podle The New York Times nezaznělo, že Facebook z těchto pravidel vyjmul výrobce telefonů, tabletů a dalšího hardwaru.

„Možná si myslíte, že Facebook nebo výrobce zařízení jsou důvěryhodní,“ řekl Serge Egelman, výzkumník z Kalifornské univerzitě v Berkeley, který studoval bezpečnost mobilních aplikací. „Problém je však v tom, že v zařízeních je sbíráno stále více a více dat. Pokud k nim mají přístup aplikace v zařízení, vytváří to vážná rizika pro soukromí a bezpečnost,“ dodal.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg a předseda Evropského parlamentu Antonio Tajani
Šéf Facebooku se zpovídal europoslancům. Omluvil se za podcenění zabezpečení

Facebook však svá partnerství s výrobci brání a tvrdí, je díky tomu může obsloužit více než dvě miliardy uživatelů. „Tato partnerství fungují úplně jinak, než jakým způsobem vývojáři aplikací využívají naši platformu,“ řekl Ime Archibong, viceprezident Facebooku. Zatímco vývojáři poskytují uživatelům hry a služby, výrobci podle firmy využívají pouze data od Facebooku, aby svým uživatelům poskytly větší komfort při používání sociální sítě.