Včera se tomu věnovali účastníci semináře v Senátu pod patronátem šéfa výboru pro vzdělávání Jiřího Drahoše. Ten připomněl, že za posledních několik let se počet uživatelů různých webů z řad seniorů zvýšil ze šesti na 40 procent, sociálních sítí ze dvou na deset. Právě starší lidé jsou nejčastějším terčem klamavého obsahu.

Juraj Smatana, občanský aktivista, učitel a spoluzakladatel projektu Konšpirátori.sk seznámil přítomné s iniciativou, která na Slovensku úspěšně odhaluje dezinformační servery. Komise složená z respektovaných osobností posuzuje webové stránky a označuje ty, které systematicky matou veřejnost.

„Hodnotí se pět tematických skupin, například šarlatánská léčba, podloženost informací ze světa politiky, obsah podněcující nenávist. Jakmile se objeví virální status s pochybným obsahem, jsme schopni to ihned zaznamenat. Na tomto základě pak vzniká black list, kde se jednotlivé weby bodují,“ řekl Smatana.

Výstupy Konšpirátorů.sk na Slovensku respektuje 31 mediálních agentur, což je naprostá většina. V Česku ho využívá například Seznam.cz. Slováci přicházejí i s dalšími aplikacemi, které pomocí piktogramů upozorňují uživatele internetu na pochybné weby.

Tyto aktivity směřují nejen k veřejnosti, ale také k inzerentům. Artur Fišer z mediální agentury GroupM uvedl, že podle jejich průzkumu 64 procent lidí kupuje zboží firem, které inzerují v médiích, jimž věří. A 37 procent zákazníků zvažuje nákup jiné značky, pokud najdou reklamu na svoje oblíbené zboží na dezinformačním webu. Díky sémantické analýze jsou reklamní a komunikační agentury schopny z 99 procent klientům říct, na kterých webech z těchto důvodů nemají inzerovat.

Z hlediska obchodního jde přitom o zanedbatelný podíl reklamy. Potíž je v tom, jak uvedl ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica, že na internetu se inzerce nakupuje zcela jinak než v klasických médiích. „Klienti častokrát vůbec netuší, kde se reklama na jejich výrobek či službu objeví. Cestou je dobrovolná samoregulace,“ dodal Hlavica.

Všichni se shodli, že zatímco dezinformační weby lze identifikovat a vyloučit je z inzerce poměrně snadno, se sociálními sítěmi a giganty typu Facebook, Google či Twitter, které používají cílené algoritmy, to jde nepoměrně hůř.

Zvoní nám hrana

„Je nejvyšší čas začít se v hybridní válce aktivně bránit. Ať již vhodnými opatřeními na internetových diskusích, vymáháním platné legislativy i ve virtuálním prostoru či posilováním mediální gramotnosti, zejména u starší populace,“ uvedl Jiří Drahoš.

Nebezpečí si uvědomují i poslanci, kteří napříč stranami (kromě SPD a KSČM) minulý týden vyzvali americký Kongres, aby vůči největším hráčům nastavil mantinely. Zatím se totiž řídí jen zákonem výnosu. „Společnosti jako Facebook či Twitter nechtějí rozlišovat pravdu a lež , mají jen jednu cestu, po které jdou, cestu zisku. Tím rozdělují společnost,“ míní šéf poslanců STAN Jan Farský.