Směna potřebného pozemku je součástí větší výměny. Stát podle pozemkového úřadu získá celkem 18 hektarů zemědělské půdy v okresech Znojmo, Liberec a Česká Lípa. Na oplátku vydá Havránkové 16,5 hektaru půdy v okolí Hradce Králové, kterou si farmářka od úřadu v současnosti pronajímá.

Stát nicméně potřebný pozemek pro dostavbu dálnice získal na základě dřívější dohody mezi Havránkovou a Ředitelstvím silnic a dálnic, doplnila Machtová. Podle ní byla podmínkou Havránkové pro předání poloviny pozemku nutného pro výstavbu dálnice právě dnešní dohoda o směně zemědělské půdy.

Druhou polovinu pozemku pod chystanou dálnicí donedávna vlastnila sestra Havránkové, Jaroslava Štrosová. Ta ale svoji část v červenci prodala hradecké radnici. Radnice nabídla Štrosové za polovinu z pozemku o výměře 0,27 hektaru 1,7 milionu korun.

"Směnná smlouva s paní Havránkovou je pro stát výhodná hned v několika směrech. Nejenže otevřela cestu k úspěšnému dořešení situace kolem dostavby dálnice D11, ale současně jsme získali i o více než 1,5 hektaru větší výměru kvalitní zemědělské půdy a přínos do státní pokladny ve výši přibližně čtyři miliony korun," uvedla ředitelka Státního pozemkového úřadu Svatava Maradová. Tuto částku má úřadu vyplatit Havránková jako doplatek rozdílu ceny.

Podle hradeckého primátora Zdeňka Finka (Hradecký demokratický klub) je podpis dohody o výměně pozemků dobrou zprávou a naplněním předchozích dohod. „Nic by již nemělo bránit výstavbě dálnice v lokalitě Bláhovka," řekl Fink. Město je podle něj připraveno se i nadále angažovat v přípravě státních dopravních staveb na svém území. Připomněl v této souvislosti například plánovanou takzvanou severní tangentu.

Královéhradecký kraj věří, že vyřešení pozemků statkářky Havránkové bude krokem k dalšímu pokračování stavby D11 dál z Hradce Králové. „Budeme napínat všechny síly k tomu, aby se co nejdříve pokračovalo ve stavbě D11 na Jaroměř," řekl hejtman Lubomír Franc (ČSSD). K jednáním o pokračování stavby se bude chtít sejít i s novým ministrem dopravy Danem Ťokem.

Chybějící úsek by měl být hotový v létě roku 2017

Dostavba chybějícího 2,5 kilometru dlouhého úseku do Hradce Králové začala 22. července po osmi letech zastavené stavby. Chybějící úsek by měl být hotový v létě roku 2017. Kromě problémů s výkupy pozemků komplikovala obnovení stavebních prací rovněž jednání se stavební firmou Eurovia CS, která si po dobu nucené přestávky podle smlouvy účtovala navýšení ceny o takzvané valorizace. Současná cena převyšující miliardu korun je podle ministerstva dopravy kompromis, firma měla mít údajně nárok na cenu ještě o 18 procent vyšší.

Dálnice D11 se staví od roku 1978. Podle plánů by od Hradce Králové měla D11 pokračovat dál k Jaroměři a poté k polským hranicím jako rychlostní silnice R11.