Odborníci na výživu před nimi varují, přesto jejich popularita roste. Smažená kuřata, hamburgery, hranolky, bagety a jiný sortiment nadnárodních fastfoodů si vychutnává stále víc lidí, v Brně proto vzniknou nové pobočky světových firem. První z nových provozoven otevře už v říjnu.

S plánovaným podzimním rozšířením modřického nákupního centra Olympie přibudou i nové stánky s občerstvením. „Vznikne u nás například SushiPoint, Gloria Jean's Coffees nebo Subway,“ uvedla mluvčí nákupního centra Olympia Adriana Zámečníková. Síť kaváren Gloria Jean's Coffees je v Česku teprve krátce. „První kavárnu jsme otevřeli 31. srpna v Praze a pokračovat budeme v Brně. Otevření druhé pobočky plánujeme na 16. října,“ sdělil mluvčí kávového řetězce Jiří Holub. Dodal, že Gloria Jean´s Coffees je australská společnost, která má přes devět set kaváren po celém světě.

Narozdíl od Prahy, v Brně nebude mít tato kavárenská společnost vážnější konkurenci. Snad ještě známější kavárna Starbucks zatím v Brně nevyroste. „Naše společnost provozuje restaurace KFC, Pizza Hut, Fresh Point, Rodeo Drive, Starbucks a Burger King. V Brně má největší úspěch KFC, a proto se chceme zaměřit právě na rozšiřování rychlých občerstvení,“ vysvětlila mluvčí společnosti AmRest Anna Robotycka. Dodala, že Brňané mají o rychlá občerstvení větší zájem, než o kavárny. Proto chce vedení společnosti v Brně také postavit Burger King. „Ten má úspěch především u mužů, protože ti mají rádi hovězí maso,“ sdělila Robotycka. Dodala, že společnost zatím vybírá vhodné místo, kde by mohly restaurace vzniknout. „Není však jasné, kdy a kde to bude,“ řekla Robotycka.

Brno bude mít další McDonald

Konkurence bude v Brně silná. Restauraci Mc Donald´s si Brňané také velmi oblíbili, a proto i těchto občerstvení přibude. „Rozšíření plánujeme jak v Jihomoravském kraji, tak i přímo v Brně. Máme rozjednaných několik lokalit, takže se ještě nemůžu nic konkrétně jmenovat. Snad jen to, že do konce roku to asi ještě nebude,“ informovala mluvčí Mc Donald´s Drahomíra Jiráková.

Stravovacím řetězcům se na českém trhu daří i v době, kdy ostatní firmy spíš provoz omezují. „Například Mc Donald´s krize nezasáhla. V globálním měřítku zaznamenali mírný pokles tržeb, ale ne tolik, jako jiné firmy. Jsou jednoduše oblíbení, navíc teď klesají i ceny potravin a surovin,“ osvětlil dobrou pozici těchto restaurací ekonom Ondřej Moravanský. Navíc podle něj na českém trhu ještě tolik podobných restaurací není, proto chtějí firmy využít příležitost i v Brně. „To platí například i pro Burger King, který do Česka vstoupil teprve nedávno,“ dodal Moravanský.

Vhodnou startovní pozici hledá i nadnárodní firma Ben and Jerry’s, která ve světě prodává kvalitní zmrzlinu. Na konci července otevřeli první pobočku v Praze, nyní čekají na dobré místo v Brně. „Kopeček u nás stojí šedesát korun. Vyčkáváme tedy na strategicky výhodné místo, kde prochází nejvíc Brňanů i turistů,“ uvedl jednatel společnosti Peter Freiwald.

Odborníci na výživu varují

I když ekonomové expanzi těchto restaurací chápou, rozum nad tímto trendem zůstává stát odborníkům na výživu. „I když se některé fastfoody snaží o zařazení zdravějších jídel, stále je většina nabízených pokrmů smažených a energeticky příliš bohatých. Každodenní stravování tohoto typu nemohu rozhodně ze zdravotního hlediska doporučit a zvyšování počtu fastfoodů v Brně považuji za zbytečné. Ne-li dokonce nevhodné,“ uvedla odbornice na výživu Kamila Poslušná.

Zákazníci většinou o škodlivosti rychlého občerstvení vědí. Někteří v něm i přesto nakupují rádi. „Chodím do takových restaurací rád a celkem často. Jídlo mi chutná, navíc sem hodně chodíme s kamarády a bavíme se tu,“ uvedl student Jan Zatčanský. Starší generace klasické fastfoody nevyhledává. „Mám raději obyčejné restaurace. Na meníčko si vždycky čas najdu, navíc člověk dostane větší porci za menší cenu. Smažené a nezdravé jídlo ani jíst kvůli zdraví nesmím,“ podotkl důchodce Miloš Havránek z Brna.

ANETA ŠEDÁ