Nejčastěji hospodští a barmani nedodržovali míru nápojů. Jak inspektoři spočítali, zákazníka tak nejčastěji ošidili o 4 až 78 korun. „V restauracích a podobných stravovacích zařízeních bylo provedeno celkem 76 kontrol. Ve čtyřiatřiceti případech byl zjištěn nějaký nedostatek,“ informovala Česká obchodní inspekce na svých webových stránkách.

Účet o tři sta korun vyšší

Absolutním rekordmanem byl zákazník, kterému číšník naúčtoval 2100 korun. Jak ale inspektoři zjistili, jeho skutečná útrata byla 1803 koruny, což je bezmála o tři sta korun méně. „Toto by mělo být kvalifikováno jako krádež. Nebojím se to říci. Když si uvědomíme, že jsme dvacet let po revoluci a stále se tyto nepravosti dějí, je třeba zpřísnit tresty,“ hřímá Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur.

„Je to jeden z mnoha důvodů, proč pokles turismu byl u nás vloni třikrát vyšší než v Rakousku. Když je krize a chcete jet na dovolenou, vsadíte na jistotu. Nepojedete tam, kde vás můžou okrást,“ vysvětluje. Kontrolám neunikly ani hotely. Pracovníci ČOI provedli celkem tři kontroly se stoprocentní úspěšností. A čeho se hoteliéři dopouštěli? Jednoduše ceny poskytovaných služeb neuváděli v korunách, ale pouze v eurech, což je podle zákona špatně.

Pro Čechy sleva

Jenomže tím výčet prohřešků zdaleka nekončí. Podle zkušeností redaktorů Deníku byly v Karlových Varech v průběhu filmového festivalu užívány dvojí ceny. Například ve stánku s upomínkovými předměty a občerstvením byla českým zákazníkům láhev vody účtována za dvacet korun, i když byla označena cenovkou dvacet pět korun. Přitom nešlo o náhodu, podobný postup se opakoval i u několika dalších prodejců. Překvapivě dobře ze všech kontrol vyšli karlovarští taxikáři. U nich inspektoři nezjistili žádné překročení pravidel.