"Přestože mají Češi o finančních pojmech a operacích základní přehled, velké problémy jim dělají početní úlohy. Obecně lépe si s matematikou poradili mladí, kteří nedávno vyšli ze školy a vysokoškoláci. V odpovědích na znalostní otázky byli zase úspěšnější starší, a tím pádem zkušenější občané. Mladí do 29 let o některých oblastech moc netuší," uvedla Jana Hamanová, ředitelka výzkumu společnosti SC&C, která průzkum pro bankovní asociaci provedla.

Z odpovědí doprovodného průzkumu vyplynulo, že finanční vzdělávání by Češi nejraději nechali na školách (58 procent), rodinu zvolilo 24 procent. "Tento postoj bychom jako společnost měli změnit. Je důležité si uvědomit, že vše začíná v rodině. Rodiče by se neměli vzdávat odpovědnosti a měli by své děti učit zacházet s penězi a poznávat jejich hodnotu již od útlého věku," uvedla gestorka finančního vzdělávání asociace Helena Brychová.

Tři čtvrtiny lidí si myslí, že je správné učit se o financích na základní škole. Na 38 procent se přiklání k tomu, aby vzdělávání bylo již na prvním stupni a 36 procent až na druhém stupni. Necelá pětina respondentů (17 procent) by začala s finanční výchovou již v mateřských školách a osm procent by se spokojilo s výukou až na střední škole.

"Je určitě dobře, že finanční vzdělávání až na období dospělosti by nechalo pouhé jedno procento Čechů, protože v tomto věku se většina lidí aktivně setkává s finančními produkty a na získávání základních znalostí může být již pozdě," podotkla Brychová.

Tři čtvrtiny Čechů se přiklonily k tomu, že finančně vzdělaní lidé mohou čelit různým finančním situacím. Jen čtvrtina považuje za lepší ochranu regulaci, tedy že garantem bezpečí by měl být stát, který by reguloval banky a nebankovní společnosti tak, aby nevznikla možnost občanů učinit špatné finanční rozhodnutí.