„Stále je zamlčována nadstandardní spolupráce s agenturami a inzertní slevy, kde se strany zaštiťují obchodním tajemstvím či cenami dohodnutými s dodavateli," hodnotí chování českých partají ředitel české pobočky Transparency International (TI) David Ondráčka.

Její zpráva se opírá 
o sdělení Starcom MediaVest Group, jedné z největších mediálních agentur v Česku, že na mediální kampaně v takovémto objemu je často poskytována až 50procentní sleva 
z ceníkových cen. Podobná obchodní politika není nezákonná nebo nemravná, pro voliče je ale neprůhledná, především u subjektů, které nemají zřízen transparentní účet.

„Dohodnuté slevy jsou příliš vysoké na to, aby protékaly stranickými účty bez institucionální kontroly. To se nyní při absenci kvalitního zákona o financování politických stran děje. Čekáme na návrh 
z ministerstva vnitra, který by měl pravidla výrazně zpřísnit," konstatuje Tereza Zběžková z TI. Tato protikorupční norma je mimochodem jednou z devíti, které prosazuje iniciativa Rekonstrukce státu.

Tajemné agentury

Pro zodpovědného voliče je proto důležité vědět, jak si strany v kampani počínají. Transparency International obeslala deset z nich a položila jim šestnáct konkrétních otázek. Například zda zveřejňují jména mediálních, PR, poradenských a právních agentur, 
s nimiž na kampani spolupracují, nebo seznam výhod 
v podobě zboží či služeb poskytnutých zadarmo a za cenu nižší, nežli je standardní ceníková sazba. Eventuálně jestli nabízí přehledné informace o všech svých dárcích. Pokud má strana transparentní účet, zajímala se TI, zda jsou položky přehledně označené a podrobně dělené (náklady na administrativní zázemí, billboardy, inzerci v tištěných a on-line médiích, na vytvoření spotu/klipů, případně reklamních předmětů, zajištění meetingů, služby PR/konzultačních firem).

A k jakému závěru došla?

Čtyři strany z deseti nemají transparentní účet. Některé tají složení volebních týmů nebo agentury, se kterými evidentně spolupracují. Žádná ze stran nesděluje, kolik míní vydat na mediální inzerci nebo billboardy, přičemž 
z monitoringu společnosti Admosphere vyplývá, že ceníková hodnota reklamy překročila 30 milionů korun.

„Nejtransparentnější informace o financování své kampaně poskytuje Strana zelených a TOP 09, pomyslnou dvojku mají piráti. Na opačném konci hodnocení se tentokrát nachází hnutí ANO 
a Úsvit přímé demokracie," uvedl David Ondráčka. Podrobnější pohled napovídá, že například piráti vedou registr všech smluv, které uzavírají, zelení, piráti a svobodní mají kompletně otevřené účetnictví, přičemž Liškova strana dokonce zveřejňuje všechny faktury, TOP 09 zase detailní přehled dárců.

David Ondráčka připomíná, že nejde o samoúčelný monitoring: „Jen v loňském roce obdržely politické strany 
a hnutí ze státního rozpočtu téměř miliardu korun. Z těchto veřejných prostředků nyní většina z nich financuje své volební kampaně do Evropského parlamentu."

Strany, které překročí jednoprocentní hranici, dostanou za každý hlas 30 korun. Europoslanci berou základní měsíční plat 7957 eur (219 tisíc korun) a diety ve výši 304 eur (8360 korun). Tyto prostředky ovšem nejdou z českého, nýbrž unijního rozpočtu.

Známky za 
průhlednost¶

1 Strana zelených, TOP 09
2 Česká pirátská strana
2– KSČM
3 Strana svobodných občanů, ČSSD, KDU-ČSL, ODS
3– ANO
4 Úsvit přímé demokracie

Zdroj: Transparency International ČR