Zlepšete obsazenost firemních aut a nedovolte, aby je zaměstnanci používali k soukromým cestám. Ale myslete také na správnou údržbu vozidel, a pokud uvažujete o koupi nových, zvažujte jejich cenu ve srovnání s výkonem a vlastnostmi.

Je nutná dodávka?

Optimalizace vozového parku rozhodně není jednoduchou záležitostí, zvlášť pokud se o ni podnikatelé pokoušejí vlastními silami.

Co lze tedy všechno udělat pro dosažení co nejvyššího efektu? S nákupem nových firemních aut byste se neměli ukvapit, i tady platí známé dvakrát měř, jednou řež.

Vyberte si auto podle typu podnikání. Zvažte například, zda skutečně potřebujete dodávku. Nepostačí náhodou jen větší osobní vozidlo? Důležitým kritériem by měla být spotřeba. Výdaje na pohonné hmoty patří mezi kritické položky rozpočtu.

Další z možností, jak ušetřit při pořizování a následné správě vozového parku, je využití speciálních programů prodejců pro podnikatele. Firmám totiž poskytují řadu výhod, nejčastěji jde o slevy při množstevním odběru a lepší podmínky pravidelných servisních prohlídek.

Jak klesá hodnota

Na základě nezávislého srovnání zůstatkových hodnot, které provedla německá informační agentura DAT, se jako ideální z ekonomického pohledu jeví Fleet Program automobilky Hyundai. S ním můžete spořit hned v několika rovinách.

Hlavním argumentem oproti konkurentům je především vysoká zůstatková hodnota nabízených aut, konkrétně typů Hyundai i30 a i40. Agentura DAT tvrdí, že Hyundai i40 si po třech letech provozu a 90 000 najetých kilometrů uchová hodnotu ve výši 44,5 procenta původní ceny. Rakouský zdroj EurotaxGlass sice mluví v případě stejného modelu „pouze" o 36 procentech, ale i to je nejlepší výsledek při srovnání s konkurencí. Mimo jiné to znamená, že pokud budete muset flotilu z finančních důvodů prodat, za auta zmíněné značky utržíte více než za konkurenční modely.

Sílící pozici automobilky v oblasti firemních autoparků potvrzuje i generální ředitel Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický: „Očekáváme, že z letošního předpokládaného prodeje 60 000 kusů modelu i40 v Evropě připadne asi polovina na firmy."

Mezi faktory, které přitom hrají roli, uvádí nejen výhodnou pořizovací cenou automobilů, ale také individuální nabídku financování a poradenství v oblasti správy automobilového parku.

Plánovat se vyplatí

Finance můžete uspořit také pomocí důmyslného plánování. Navrhněte provoz služebních automobilů tak, aby řidiči najezdili co nejméně kilometrů. Ušetříte pohonné hmoty a snížíte opotřebovanost. Pamatujte na obsazenost auta například pracovní schůzky, na které se chystá rovnou několik kolegů, můžete absolvovat ve společném služebním autě.

Pokud je to možné, k běžným pochůzkám využívejte městskou hromadnou dopravu. Významným pomocníkem bývá firemní software, který snadno zpracovává veškerá data.

K optimalizaci správy automobilového parku mohou přispět také zdánlivé maličkosti. Patří mezi ně důsledná kontrola pracovníků, zda služební auta nepoužívají k soukromým účelům, nebo vstupní školení řidičů.

Nákup aut nicméně zůstává nejdůležitějším možným faktorem úspor.

A naopak, pokud uvažujete o koupi vozu jako soukromá osoba, velmi zajímavý zdroj představují použitá firemní vozidla z operativního leasingu. Mají totiž jediného majitele a přehlednou historii. Navíc jsou kvalitně udržována.

Zájem o ně potvrzují i statistiky autobazaru CarNext, který se zabývá prodejem vozidel z operativního leasingu společnosti LeasePlan: nabízená vozidla Škoda jsou v průměru prodána již za 18 dní, u značky VW je to 26 dní, u Opelu 31 dní.

kolik byste utržili

Zůstatková hodnota vybraných druhů aut po tříletém provozu a 90 000 najetých kilometrech (v procentech z původní ceny):

Hyundai i40 - 36 procent

Opel Insignia, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Mazda 6 - 35 procent

Citroen C5 - 31 procent

Zdroj: EurotaxGlass

PETR KOUTNÝ