Celkem bude firma vracet 123 milionů korun. Krajská kontrola totiž došla k závěru, že v letech 2013 až 2015 si dopravce nechal peníze neoprávněně vyplatit v rámci úhrady prokazatelné ztráty. Kraj ale nakonec vykázané náklady v uvedené výši neuznal a chce je zpět.

Firma dluh uznala a podle uzavřené dohody jej bude kraji po následující tři roky splácet. Kraj se současně dohodl s dopravcem na nákladech na další dva roky na úrovni roku 2015, čímž ušetří dalších 150 milionů korun.

Firma v prohlášení uvádí, že nechce jít do nekonečného soudního sporu s krajem, který by pravděpodobně nepřežila ani v případě vítězství. „Budeme několik let ve větších ztrátách, ale přežijeme. Kdybychom nepodepsali, nepřežili bychom,“ uvedla na svých stránkách.

Hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD) uvedl, že na nesrovnalosti přišli v podstatě náhodou. „Měli jsme výhodu, že jsme zvažovali velmi vážně svého vlastního vnitřního dopravce, takže jsem měl v hlavě čísla, jak vycházely kalkulace. Tady jsem viděl, že například i s novými autobusy bychom byli levnější, než kolik jsme platili za provoz se staršími autobusy,“ řekl Bernard.

Podle něj muselo dojít k sestavení týmu, který se celou kauzou zabýval. Práce trvaly přes rok.

Největší rozdíly ve skutečných vykazovaných nákladech byly například u nafty, nájmů nebo nesprávného uplatnění zpětného leasingu. „Nesoulad byl také u cen starších autobusů (24,5 milionu korun), nesrovnalosti jsme našli také v odděleném účetnictví (28,5 milionu korun),“ dodal Bernard.

Kraj přišel po zjištění za dopravcem před rokem poprvé. „Pokoušeli jsme se o dohodu na základě předběžných analýz. Ta byla odmítnuta. Proto následovala ta roční mravenčí práce,“ dodal Bernard.