„Z naší zkušenosti můžeme říct, že se prodává přibližně stejný počet kusů zboží za přibližně stejné ceny,“ řekl ČTK Tomáš Kaderka z brněnské společnosti iMi Partner, která patří mezi největší tuzemské dodavatele reklamních předmětů.

Jeho slova o stagnujících výdajích na firemní dárky potvrdila mluvčí energetické společnosti ČEZ Eva Nováková. „Náklady (na vánoční dárky pro obchodní partnery) nedosahují nijak závratných částek a snažíme se je držet na uzdě,“ sdělila ČTK Nováková, podle které více než hodnota je důležitá forma těchto dárků.

Náklady na vánoční dárky a akce pro zaměstnance nebo obchodní partnery nezvýšila ani Česká spořitelna či společnost Mountfield, která provozuje síť prodejen se zahradní technikou, nábytkem a bazény. „V předvánoční době své dodavatele či obchodní partnery neobdarováváme žádným speciálním dárkem. Pokud ano, tak spíše netradičními předměty, jako jsou například zajímavé a originální přání k novému roku nebo speciální exkluzivní kalendáře,“ uvedl mluvčí Mountfieldu David Jirušek.

Charakter firemních dárků se výrazně liší podle velikosti a rozpočtu jednotlivých firem, ale i podle předmětu jejich podnikání. K běžným pozornostem patří kalendáře nebo kapesní diáře, některé firmy dávají přednost lahvi kvalitního vína. Do módy se ale dostávají také dárky, které připomínají činnost firmy.

Moravská vína jak dárek jsou stále oblíbená

„Roste zájem o nestandardní dárky, kterých nejsou plné katalogy, přičemž poměr kvality a ceny vyhrává. Zůstávají však evergreeny, jako jsou například moravská vína, reklamní textil či paměťové karty,“ poznamenal Kaderka.

Kaderka zároveň upozornil, že zatímco ceny reklamních dárků letos od září vzrostly v průměru o 15 procent, tak tržby zůstaly zhruba stejné, což se promítlo v poklesu hodnoty vánočních předmětů. Podniky se totiž letos snažily rozpočty na tyto akce udržet na loňské úrovni.

Rok 2009 byl přitom podle Kaderky ve znamení poklesu trhu. Firma iMi Partner loni vykázala snížení obratu z předchozích 345 milionů korun na 262 milionů korun. „Letos předpokládáme, že náš obrat bude zhruba na loňské úrovni,“ podotkl Kaderka, podle kterého by oživení trhu mohlo nastat až v příštím roce.