Přestože bylo v hlavním městě na konci letošního 1. pololetí bez nájemce takřka 15 procent kancelářských ploch, výběr nového sídla firmy stále není jednoduchou záležitostí, která by se dala vyřešit za pár dnů.

„Firmy, jež poptávají stovky metrů čtverečních by měly začít určitě rok předem, u společností poptávajících tisíce metrů čtverečních je to i otázka několika let," upozornila šéfka kancelářského oddělení ve společnosti CBRE Katarina Wojtusiaková.

Společnosti také často příliš netuší, co všechno by jim stěhování mělo přinést. „Firmy si často až v samotném procesu hledání uvědomují, co vše od nových prostor vlastně žádají a očekávají," podotkla Wojtusiaková.

Prestiž a ohled na klienty

Firmám radí, aby při výběru sídla zvažovaly hlavně to, zda je uvažovaná lokalita dostatečně prestižní. Důležitý je také ohled na klienty i na zaměstnance. „Položte si otázku – přijedou naši klienti za námi i na hůře dostupnou adresu? Odradí jejich rozhodnutí fakt, že nebudeme v centru? Kolik zaměstnanců nás opustí díky změně lokality?" připomíná CBRE.

V potaz je nutné vzít i dobrou dostupnost, ať už MHD či osobními auty, ale také vybavenost službami a obchody v okolí. Vedení společnosti by před finálním výběrem nového sídla mělo myslet i na možnost růstu firmy v budoucnosti a možnost kvůli tomu případně rozšířit vybrané prostory.

Kanceláří v hlavním městě s novou výstavbou postupně přibývá. Celková výměra moderních kancelářských ploch v Praze přesáhla na konci druhého čtvrtletí 2,96 milionu metrů čtverečních. Neobsazenost ve druhém čtvrtletí mírně vzrostla proti prvnímu čtvrtletí o jeden procentní bod na 14,6 procenta. Bez nájemce bylo na konci června 434.700 metrů čtverečních kancelářských ploch.