Investoři totiž stále častěji obsazují vedoucí pozice Čechy. Týká se to především německých firem.

„Ještě první roky po založení dceřiné pobočky v roce 1993 stáli na hlavních postech podniku dva němečtí vedoucí. Nyní už ale firma do vedení dosazuje výhradně Čechy. Tím je vyřešena hlavně jazyková bariéra, neboť všichni čeští vedoucí mluví dobře německy,” sděluje jednatel tachovské pobočky společnosti Inotech Ilja Sedláček.

Kromě znalosti obou jazyků je výhodou českých vedoucích rovněž vynikající znalost prostředí a kulturních zvyků. „Obsazování vrcholných postů Čechy se stalo skutečně už dlouhodobým trendem,” uvedl vedoucí oddělení pro styk s veřejností v Českoněmecké obchodní a průmyslové komoře Hannes Lachmann.
Není to ale tak dávno, kdy situace byla naprosto odlišná. „Zejména první dva roky po převratu mnoho investorů z Německa podcenilo fakt, že je znalost místa práce nutná,” konstatuje vedoucí zahraničního oddělení Řemeslné komory pro Dolní Bavorsko-Horní Falcko Ludwig Rechenmacher.

Na české manažery hned od začátku svého působení v České republice vsadila společnost Grammer CZ. Pouze v prvním roce měla v produkci odborníky z Německa. „Personál z našeho regionu má často užší vztah k firmě,” domnívá se ředitel společnosti Martin Kořínek.

Oproti tomu asijské firmy, které v regionu působí, mnohdy na vysoké posty dosazují své pracovníky. To v Plzni platí například pro japonské společnosti Daikin Czech nebo Fuji Koyo Czech, kde působí japonští manažeři.

Čeští ředitelé naopak v současné době vedou japonský Panasonic Czech i Škodu Power, která patří korejskému koncernu Doosan. I tady ale ještě před časem pracovali ředitelé ze zemí, odkud pochází majitelé firem.