„Carlos Ghosn není již dále v pozici, aby byl schopen vést Renault,“ řekl francouzský ministr financí Bruno Le Maire rozhlasové stanici France Info. Dodal, že chce, aby automobilka po Ghosnově zatčení vytvořila dočasnou řídící strukturu. O Ghosnově osudu v čele Renaultu bude ve čtvrtek rozhodovat vedení francouzské automobilky. 

Nissan v pondělí zveřejnil závěry svého interního vyšetřování. Z nich vyplývá, že Ghosn zneužíval firemní peníze pro své soukromé účely. Navíc měli spolu s Gregem Kellym, který je šéfem japonské pobočky Nissanu Renaultu, na tokijské burze řadu let systematicky podhodnocovat své příjmy. Rozdíly mezi skutečnými a nahlášenými částkami poté využívali ve svůj osobní prospěch. Ghosn byl zatčen a vyhozen z funkce předsedy správní rady automobilky, dodal Nissan. 

Rychlá akce má zajistit stabilitu

Francouzský stát vlastní 15 procent Renaultu, který pak drží 43,4 procent akcí Nissanu. Le Maire uvedl, že se v této záležitostí spojil se svým japonským protějškem a znovu zdůraznil, že prioritou Francie je zajistit stabilitu společnosti Renault.

Dodal, že partnerství Renaultu a Nissanu není pouze v zájmu obou automobilek, ale i Francie a Japonska. „Renault to oslabilo, proto je nezbytné jednat rychle,“ zdůraznil Le Maire. Po pondělním propadu o 8,4 procenta spadly v úterý na začátku obchodování akcie Renaultu o dalších 2,6 procenta.

Francouzský ministr financí rovněž řekl, že požádal daňový úřad, aby se podíval na Ghosnovy finance, neobjevil však nic zvláštního.

Spojovací svorník aliance

Ghosnův pád však podle agentury AP ohrožuje samotnou existenci aliance, která byla zformována v roce 1999, a v současnosti prodává více než 10 milionů vozů ročně. Byl tím „lepidlem, které drží Renault a Nissan pohromadě,“ napsal v poznámce pro investory analytik společnosti Bernstein Max Warburton. „Je těžké nedospět k závěru, že mezi Renaultem a Nissanem může být propast,“ dodal.

Před dvěma lety Ghosn do aliance zapojil další menší japonskou automobilku Mitsubishi Motors, na kterou těžce dopadl skandál kolem manipulace s údaji o spotřebě paliva. Dokonce si pohrával s myšlenkou na úplné sloučení všech tří společností.

Výkonný ředitel Nissanu Hiroto Saikawa veřejně odmítl myšlenku na úplnou myšlenku. Takže po konci Ghosna v Nissanu a jeho pravděpodobném konci v Renaultu je nepravděpodobné další sblížení automobilek. Firmy v současnosti sdílí technologie a šetří peníze společnou výrobou komponentů.

Michelle Krebsová, analytička společnosti Kelley Blue Book, se však nedomnívá, že se aliance rozpadne, přestože může dojít k nějaké formě přezkoumání vztahů mezi jejími členy. Automobilky jsou podle jejích slov natolik propojeny, že jejich rozdělení by bylo velice obtížné. „Nechtěla bych předpovídat její zánik,“ řekla Krebsová o alianci.

Uvedla, že vidí další konsolidaci v průmyslu, který čelí nebývalým nákladům spojených s výzkumem autonomních a elektrických vozidel, a současně pokračuje ve vývoji automobilů poháněných spalovacími motory.