Útok se odehrál v neděli kolem čtvrté hodiny odpoledne a zaměřil se na pozemní operační systém aerolinek, uvedl LOT v prohlášení. Následně muselo být zrušeno deset letů, protože LOT nemohl sestavovat letové plány, a letadla tak nemohla z Varšavy odletět.

Podle listu Gazeta Wyborcza se tento výpadek týkal linek do Bruselu, Düsseldorfu, Hamburku, Kodaně, Mnichova a Stockholmu a čtyř vnitrostátních letů. Před 21:00 pak společnost LOT oznámila, že se útok podařilo odvrátit. Mezitím řadu letů postihlo zpoždění.

Bezmála tříhodinové zpoždění v neděli večer postihlo i let do Prahy, kterým se vraceli chovatelé z pražské zoo, vypomáhající kolegům v záplavami zdevastované zoologické zahradě v Tbilisi. „Viděli jsme přistavené letadlo a byli jsme nadšeni, že se vracíme domů, protože jsem měli při přestupu třináctihodinovou pauzu. Ale těsně před odletem zaznělo zmatené hlášení, že z operačních důvodů má letadlo blíže neurčitelné zpoždění. A to letadlo vypadalo připraveně a posádka byla nastoupená," řekl kurátor Petr Velenský. Naštvaným cestujícím, kteří mohli jen závidět pasažérům ostatních společností, LOT podle něj neposkytl žádné odškodnění, ani zvláštní péči, jen decilitr vody a maličkou čokoládovou tyčinku. A po nástupu do letadla se kapitán suše omluvil.

Letadla ve vzduchu

Mluvčí aerolinek Adrian Kubicki televizi TVN24 řekl, že systémy v letadlech ohroženy nebyly, a proto stroje, které byly ve vzduchu, mohly v letu bezpečně pokračovat. „Máme nejlepší světové systémy schopné reagovat na útoky hackerů, ale nic nedává stoprocentní jistotu. Je to závod: lepší zabezpečení, lepší způsoby proniknutí," řekl Kubicki.

Ředitel společnosti varoval, že na podobný problém mohou narazit i další přepravci. „Je to problém odvětví v mnohem větším měřítku (…) Kdykoliv se to může stát komukoliv," řekl Sebastian Mikosz.

Na provozu na pražském letišti by se dnes už hackerský útok nijak projevit neměl. „Jeden let, který společnost LOT dnes měla, přistál dokonce o osm minut dříve. Další je naplánován až po poledni, ale nemělo by dojít ke komplikacím," sdělila mluvčí pražského letiště Marika Janoušková.

Bezpečnost

Obavy týkající se letectví a hrozby hackerských útoků sílí. Přispěla k nim i možnost připojení k internetu během letu, což vyvolalo obavy, že by kybernetičtí teroristé mohli na dálku převzít ovládání letadla. V dubnu americká zpráva varovala, že by hackeři mohli využít palubní systém pro zábavu cestujících a sabotovat elektroniku v kokpitu, což by mohlo mít fatální následky.

Právě oddělení systémů od veřejné počítačové sítě považuje za nejsilnější prvek ochrany proti podobným útokům i české Řízení letového provozu (ŘLP). Kromě toho letoví dispečeři používají i jiné nástroje pro ochranu vlastních systémů, které ale mluvčí ŘLP Richard Klíma s poukazem na utajení odmítl komentovat. Za posledních pět let podle něj nicméně dispečeři nezaznamenali žádný pokus o napadení vlastních systémů.

V květnu uvedl odborník na bezpečnost Chris Roberts, že ze svého sedadla v letadle krátce převzal kontrolu nad letem United Airlines, když pronikl do jeho palubního zábavního systému.

Andrej Nikišin z ruské firmy Kaspersky Lab, výrobce antivirového softwaru, se vzhledem k nedostatku informací od aerolinek LOT domnívá, že mohlo dojít buď k nezamýšlenému zásahu zevnitř firmy, chybě či poruše, anebo – v horším případě – mohlo jít o jakýsi výcvik či „průzkum bojem" před hackerským útokem na větší cíl, než je varšavské letiště.