Loni sklárna dosáhla tržeb 49 milionů korun a hospodaření skončilo dvoumilionovou ztrátou. Letos čeká tržby o pět až deset procent vyšší.
Harrachovská sklárna oslavila letos 20 let od privatizace, někdejší závod Crystalexu převzal současný majitel v červenci 1993. Od té doby prošel podnik zásadní proměnou, značně zeštíhlel a stal se oblíbeným cílem turistů v Krkonoších. „Už osmým rokem máme návštěvnost přes 60.000 lidí. Turistů každoročně přibývá, i když už ne tak výrazně. Lidi sem chodí hlavně na doporučení těch, kdo už tady byli, do žádné velké reklamy totiž neinvestujeme," poznamenal majitel.
Zaměstnává 110 lidí
Když Novosad podnik přebíral, pracovalo v něm 180 lidí, dnes jich zaměstnává 110. I Harrachovská sklárna se musela vyrovnat s asijskou konkurencí a hospodářskou krizí, pomohli právě turisté, kterým se otevírá už 15 let. „Museli jsme se turistům postupně přizpůsobit. Skláři samozřejmě na začátku hudrovali, že je to zdržuje a že jim turisté překážejí, ale postupně si zvykli," řekl Novosad. Dnes tvoří příjmy z turistiky třetinu obratu. „Není to ale jen o sklárně, roste i prodej našeho piva, tržby rostou i v naší sklářské prodejně," vysvětlil.
Harrachovská sklárna je nejstarší funkční sklárnou v Evropě a zřejmě i na světě, loni oslavila 300 let existence. I v 21. století vyrábějí sklo tradičním způsobem. Největším odbytištěm jsou Spojené státy, kam míří 80 procent produkce. Sklo harrachovští vyvážejí i do Skandinávie a dalších evropských destinací. „Obchodujeme v dolarech a eurech, peníze měníme na koruny, až když je potřebujeme. Když díky intervencím České národní banky koruna oslabila, okamžitě jsme to využili," řekl Novosad. Připomněl, že ještě před pár lety byla koruna tak slabá, že dolar byl i za 38 korun. „Současné zvýšení je proti tomu zanedbatelné, přesto nám jako exportérům pomohlo," dodal.